Pressinbjudan: seminarium och invigning av utställning om Folkmorden 1915

Från och med den 15 april och en månad framåt kommer kommunen tillsammans med fem riksförbund att uppmärksamma 100-årsminnet av folkmorden som ägde rum 1915 i dåvarande Osmanska riket. Det blir en utställning, och seminarium med några av de främsta experterna på ämnet, i Stadshuset. Detta görs som en del i kommunens demokrati- och mångfaldsarbete.

Nu uppmärksammar Södertälje kommun 100-årsminnet av folkmorden som ägde rum 1915 i dåvarande Osmanska riket. Det blir en utställning, och seminarium med några av de främsta experterna på ämnet, i Stadshuset.

Från och med den 15 april och en månad framåt kommer Södertälje kommun tillsammans med fem riksförbund att uppmärksamma 100-årsminnet av folkmorden. Detta görs som en del i kommunens demokrati- och mångfaldsarbete. Eftersom flera folkgrupper drabbades, används samlingsbegreppet Folkmorden 1915.

– Många Södertäljebor är på olika sätt berörda av händelserna, därför vill vi uppmärksamma detta på ett värdigt sätt. Genom att förstå historien kan vi också förstå skeenden i vår nutid, något som känns viktigt, inte minst idag då händelser världen runt får betydelse för våra liv här i Sverige, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande.

Tid: onsdagen den 15 april kl 18.00–21.15

Program:
Utställningen invigs av Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S). Vi bjuder på dudukmusik, och representanter från de olika riksförbunden närvarar.
Plats: Södertälje stadshus, Campusgatan 26, utställningshallen, plan 0

Kommunfullmäktiges ordförande Besim Aho (S) hälsar alla välkomna till seminarieprogrammet. Det blir uppträdanden i form av dans och körsång, tal av Ragip Zarakolu, välkänd publicist och författare, samt korta föreläsningar och ett panelsamtal med några av de främsta experterna på området. Kvällens moderator är Vahagn Avedian, doktorand vid Historiska institutionen i Lund.
Plats: Södertälje stadshus, Campusgatan 26, Stadsscenen Trombon, plan 1

Mer information om gästföreläsarna, utställningen och seminarieprogrammet finns på www.sodertalje.se/fm1915

Anmälan för media: maila namn och företag till marit.ronnols@sodertalje.se senast 13 april.

Utställningen är resultatet av ett samarbete mellan Södertälje kommun och de berörda folkgruppernas riksorganisationer: Armeniska riksförbundet, Assyriska riksförbundet, Kaldeiska riksförbundet i Sverige, Pontiska grekers förening och Syrianska riksförbundet.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, 08-523 068 65, boel.godner@sodertalje.se