Pressinbjudan: Södertälje Science Park sätter kommunen på kartan

Nu tas nästa steg i satsningen på Södertälje Science Park – steg ett togs med KTH:s beslut att utöka till 1 200 utbildningsplatser och forskartjänster. Vi bjuder in till lunch och mingel, fredagen den 7 november, på temat Framtid Södertälje Science Park.

– Det här är en stor satsning som kommer att skapa fler jobb och utbildningsplatser i kommunen, och sätta Södertälje på kartan. Vi vill etablera gränsöverskridande samarbeten som kan skapa nya spännande företag, produkter och tjänster, säger Eva Helén, projektledare, Destination Södertälje.

Södertälje tar nu nästa steg i satsningen för att bli en regional nod för forskning och utveckling. Därför bjuder Södertälje kommun, KTH, Scania, Astra Zeneca och Acturum in till workshops kring hur Södertälje Science Park ska kunna bli en attraktiv tillväxt- och utvecklingsmiljö.

Dessa workshops ska ge uppslag till framtida potentiella profilområden, och också till hur Södertälje Science Park kan bidra till att skapa ett hållbart samhälle.

– Vi är glada för den stora satsning som görs på KTH i Södertälje, där vi i akademin kan samverka i en Science Park-miljö med offentlig verksamhet och näringsliv, säger Kristina Palm, prefekt, KTH-Södertälje.

Journalister är välkomna på lunch och mingel, med möjlighet till intervjuer. Det avslutas med prisutdelning i tävlingen Designnatten, där KTH-studenter tävlar i att visualisera innovativa koncept för Södertälje Science Park.

Tid: fredagen den 7 november klockan 12:00–13.15

Plats: Ljushallen, Campus Telge, Mariekällgatan 3, Södertälje

Föranmälan krävs inte, men meddela om du vill äta lunch.

Eva Helén, Projektledare Destination Södertälje, 08-523 037 57, eva.helen@sodertalje.se
Kristina Palm, Prefekt KTH, 08-790 95 12, Kpalm@kth.se