Rekordmånga pristagare för Södertäljes bästa på årets Södertäljegala

Stämningen var hög på kvällens Södertäljegala då pristagare i 11 kategorier hyllades på stora scenen inför närmare 300 entusiastiska galagäster. Södertälje kommun premierade pristagare i sju av kategorierna, bland årets pristagare finns en gymnasieskola, en kulturmiljöförening och ett par renoveringseldsjälar.

Södertäljegalan syftar till att lyfta fram och uppmärksamma företag, organisationer, föreningar och individer som gör eller har gjort något bra för Södertälje. Här är alla kommunens pristagare:

Priset för Årets Innovation tilldelades Lokatt Helmets

Motivering
Årets vinnare har på ett unikt sätt kombinerat innovation i affärsmodell och kundengagemang med ett starkt hållbarhetstänk i materialval såväl som i produktens livscykel. I sann entreprenörsanda har man med operativ handlingskraft och strategiskt tänk gått från high-tech till deep-tech med ett cirkulärt tänk och verkligt värdeskapande. Lokatt Helmets utmanar befintliga aktörer på marknaden och bidrar därmed till ett paradigmskifte i branschen.

Priset för Årets Hållbarhetspris tilldelades Vackstanäsgymnasiet

Motivering
En verksamhet där allt genomsyras av ett hållbarhetsperspektiv utifrån de globala målen. Där man kombinerar en lång historia och stolta traditioner med nytänkande och ny teknik. Där man ständigt söker nya sätt att medverka till det hållbara samhället, med egen djurhållning och en magisk trädgård där ekologiska grönsaker odlas och där unga människor i sin utbildning lär sig odla utifrån naturens villkor. Årets vinnare har skapat en plats där långvariga anor och ett ansvarstagande för framtiden vävs ihop av ett hållbarhetstänkande och en vilja att leva som man lär.

Priset för Årets Förening tilldelades Mezzopotelge

Motivering
Föreningen är en positiv nytänkande ideell kraft i vårt gemensamma Södertälje. De har skapat en mötesplats för människor med intresse för kulturens olika former och genom den bidrar man starkt till integrationen i vår kommun.  De värnar om att gränslöst få mötas på neutral plats för att tillsammans skapa musik, sång och umgås från alla världens hörn.

Priset för Årets Ledare tilldelades Per Sörås och Susan Gutelid, BRO-teatern

Motivering
Att vara en drivande, omtyckt och empatisk ledare är en god grund för lyckosamt arbete. Att också drivas av ett hjärtligt engagemang för alla människors lika värde gynnar vägen till målet. Två profiler i Södertäljes kulturliv har i sitt arbete gjort skillnad. Med ett otroligt engagemang bemöter de alla utifrån deras förutsättningar där alla kan vara med i rörelseglädjen och skapandet inom Broteatern.

Priset för Årets Initiativ tilldelades föreningen Vårda Södertälje

Motivering
Södertäljebor har samlats kring något mycket viktigt – engagemang för sin stad. De vill göra sin röst hörd, de vill påverka, de vill belysa frågor utifrån olika perspektiv. De samlades och startade en ny förening. Föreningens vision är att medverka till att vårda och utveckla Södertäljes kultur- och livsmiljö så att staden uppfattas som upplevelserik och attraktiv av kommuninvånare och besökare.

Priset för Årets Byggnadsverk tilldelades Johan Forssén, Gerstaberg gård AB

Motivering
För att modigt ha skapat en klassisk herrgårdsanläggning väl inpassad i den omgivande miljön, med moderna material, ett stort hantverkskunnande, hög kvalitet och sinne för detaljer.

Priset för Årets Renovering tilldelades Timmerhus, Hjortsberga 2:2, Albert och Veronica Collins

Motivering
För att varsamt och med stort intresse för återbruk ha flyttat ett timmerhus, varsamt placerat det på en åkerholme i Mölnbo och sedan med stort engagemang för återvunnet material och det närproducerade ha skapat ett varmt, välkomnande och vackert hem.

Övriga priser som delades ut var Årets företagare som tilldelades Sanna Magnusson och Andreas Ersson, Fastighetsbyrån i Södertälje och Årets nyföretagare som tilldelades EDGE profil i Södertälje AB. Länstidningens priser Årets #täljekärlek tilldelades Nahir Oyal och Årets Telgebragd tilldelades Denise Makota Ström, Nykvarns brottningsklubb. Mer information om varje priserna finns här.

Södertäljegalan arrangerades av Destination Södertälje på Södertälje kommun.

Helene Andersson, pressekreterare, Södertälje kommun, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar

Södertälje kommun