Sankta Ragnhildsmedaljen till Vedran Bosnić

Södertälje kommun tilldelar basketprofilen Vedran Bosnić årets Sankta Ragnhildsmedalj.

Representationsgruppens motivering:

”Få idrottsledare om ens någon har genom sin målmedvetenhet och unika kunskaper, sin karismatiska utstrålning och intensitet, närmast besatthet och passion betytt så mycket för Södertälje som Vedran Bosnic har gjort. Han har befäst SBBK:s plats i svenska basketeliten och bidragit till att stärka bilden av idrottsstaden Södertälje. Med fyra SM-guld och sex finalserier i följd har SBBK under Vedrans omisskännliga ledning tagit Södertäljebasketen till svårslagna höjder och givit Södertälje en plats i svensk idrottshistoria.”

Vedran Bosnić, född 1976, har tillhört Södertälje Basketbollklubb, SBBK, i tio år – ett år som spelare, två år som assisterande tränare och sju år som huvudtränare. Som huvudtränare har han lett Kings till semifinal och därefter sex raka SM-finaler varav fyra SM-guld 2013-2016.

Sankta Ragnhildsmedaljen belönar personer som har gjort och gör stora insatser för Södertälje och kommunens medborgare. Årets medalj delas ut av Södertälje kommunfullmäktige i samband med firandet av Sveriges nationaldag på Torekällberget den 6 juni.

Helene Andersson, pressekreterare 08-523 049 67,

helene.p.andersson@sodertalje.se