Södertälje är bäst i Sverige på miljö

Södertälje kommun utmärker sig i sitt miljöarbete och har belönats med en förstaplats i Naturskyddsföreningens Klimatindex, kategori Mål och utsläpp.

Inom delområdet ”Kommuner med ambitiösa utsläppsmål” har Södertälje blivit uppmärksammat i Naturskyddsföreningens Klimatindex 2010. Södertälje kommun har mål som är mer ambitiösa än Naturskyddsföreningens rekommendationer för Sverige till år 2020 och kommunen följer också upp sina utsläpp. Kommunen delar utmärkelsen med Växjö, Huddinge och Botkyrka.

– Det bästa är ändå att vi inte bara har ambitiösa mål utan att vi också lever upp till dem. Vi kommer redan i år att höja det mål på minskning av utsläpp som vi satt upp till år 2020, eftersom vi snart redan uppnått målet att sänka med 60% från 1990 års nivå, säger Ewa Lofvar Konradsson kommunalråd (MP).

– De ledande kommunerna genomför klimatomställningen och sitter inte och rullar tummarna i väntan på en mer ambitiös klimatpolitik, kommenterar Svante Axelsson, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Ewa Lofvar Konradsson, kommunalråd (MP), 0766-48 27 30, ewa.konradsson@sodertalje.se
Lars Johansson, miljöchef, 08-523 019 28, lars.johansson@sodertalje.se
Ebba Jordelius, mijöstrateg, 08-523 043 65, ebba.jordelius@sodertalje.se