Södertälje är länets bästa studentstad

Södertälje blir en allt bättre stad att studera i. I tidningen Studentlivs årliga ranking över landets högskolekommuner klättrar Södertälje ytterligare tre platser och är nu överlägset bäst i länet.

Södertälje som för bara två år sedan befann sig på en blygsam 37:e-plats har nu klättrat till 19:e plats på listan.

- Det här är ett värdefullt kvitto på att studenterna tycker att vi jobbar med rätt saker i kommunen. Vi bedriver ett målmedvetet arbete i studentfrågorna och vi har gott hopp om att Södertälje placerar sig ännu högre i nästa års ranking, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Lago (s).

Det är sjätte året i rad som Studentliv, som ges ut av TCO, rankat landets högskolekommuner efter hur goda relationer man har med studenterna på orten.

Studentliv betygsätter tre kriterer: Kontakt mellan kommun och studenter, stöd till kårer och information till studenter. Södertälje får betyget Godkänt i de två första områdena och Väl godkänt för informationen.

Titeln "Sveriges studentvänligaste kommun" går återigen till Sundsvall, närmast följd av Gävle och Skellefteå.
Läs Studentlivs rapport i sin helhet på www.sodertalje.se.

Mer information: Anders Lago, kommunstyrelsens ordförande, tel 0708-518461 Katja Wibell, högskolesamordnare, tel 08-550 224 03, 0708-516 963