Södertälje bekämpar ungdomsdrickande i valborg

I Södertälje samverkar kommun, polis och vaktbolag i en gemensam kampanj för att uppmärksamma de problem som det innebär att unga så lätt får tag på alkohol.

Tiden mellan valborg och skolavslutningarna är en av de perioder på året då ungdomar i större utsträckning dricker sig fulla. Många berusar sig för första gången i samband med fester under vår och försommar.
Ungdomar anser att det är lätt att få tag i alkohol. Känner man inte någon vuxen i sin närhet som är beredda att ”köpa ut” så cirkulerar det telefonnummer till svartspritsförsäljare bland ungdomar. Hälften av alla 17-åringar har någon gång köpt svartsprit, vilket innebär att kriminella organisationer tjänar pengar på ungdomsdrickandet.

– Men de vanligaste langarna är trots allt aningslösa vuxna och kompisars äldre syskon, den gruppen levererar mer än hälften av den alkohol som ungdomar dricker. Dem vill vi nå med den här kampanjen, säger Åke Martinson på kommunens preventions- och tillståndsenhet.

– Alla vuxna kan hjälpa till genom att själva ta avstånd från langning och finnas med där ungdomar samlas och på det sättet minska de risker som ungdomar utsätts för.
Polis och vaktbolag kommer att ha skärpt uppmärksamhet på langning och svartspritförsäljning, säger Åke Martinson.

Till kampanjen hör webbsidan www.stoppalangningen.se där man enkelt kan hitta fakta om ungdomar och alkohol samt få tips om hur man som vuxen kan stödja ungdomar.

Mer information Åke Martinson, 0708-51 70 90