Södertälje bland de slutnominerade till Sveriges Digitaliseringskommun 2019

Idag offentliggjordes att Södertälje är en av fem kommuner som är nominerade till utmärkelsen Sveriges Digitaliseringskommun 2019. Priset delas ut till den kommun som har lyckats bäst med att använda IT och digitaliseringens möjligheter för att utveckla verksamheterna, demokratin och kommunen som helhet.

– Det är mycket goda nyheter, säger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S). Vi har tagit ett samlat och strukturerat grepp kring digitaliseringsarbetet i kommunen för att skapa den bästa servicen för Södertäljeborna.

– Jag är väldigt glad och stolt, säger Maria Dahl Torgerson, digitaliserings- och kommunikationschef. Vi har arbetet hårt med att utveckla och samverka både internt och med kollegor inom offentlig förvaltning och andra partners. En tydlig politisk prioritering är avgörande för att skapa förutsättningar för att ta ett samlat grepp om digitaliseringen.

I slutet av april blev det klart att Södertälje kommun var en av tio kommuner som nominerats till priset. Bakom nomineringarna står Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Myndigheten för digital förvaltning (DIGG), Finansdepartementet, Vinnova, IT & Telekomföretagen, PwC, Telia och Kvalitetsmässan.

Utmärkelsen delas ut under Kvalitetsmässans invigningsgala på Göteborgsoperan den 12 november. Det blir tionde gången priset delas ut.

Övriga kommuner som har nominerats till årets pris är Karlskrona, Karlstad, Lidingö och Umeå. Tidigare pristagare är Kalix 2001, Nacka 2003, Malmö 2005, Umeå 2007, Falkenberg 2009, Upplands Väsby 2011, Karlstad 2013, Helsingborg 2015 och Stockholm 2017.

Läs mer om utmärkelsen på www.kvalitetsmassan.se

Maria Dahl Torgerson, kommunikations- och digitaliseringschef, 08-523 067 19, maria.dahl-torgerson@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar