Södertälje först med Håll Sverige Rent-appen

Södertälje blir Sveriges första kommun som kopplar Håll Sverige Rents mobilapplikation direkt till sitt eget ärendehanteringssystem. Från och med idag kan medborgare som ser en skrotbil eller annan nedskräpning på ett enkelt sätt bidra till ett rent Södertälje.

Det nya systemet bygger på en mobilapplikation, en ”app”, som Håll Sverige Rent har utvecklat. Mobilanvändare kan med hjälp av appen fotografera och kategorisera ett nedskräpande föremål som nedskräpning, illegal tippning, skrotbil eller båtvrak och bilden taggas på en karta. Södertälje har som första kommun kopplat appen direkt till sitt eget ärendehanteringssystem, och meddelandet skickas per automatik till kommunen där en tjänsteman öppnar ärendet. Om mobilanvändaren har lämnat sin e-postadress skickas ett besked om när ärendet startar och när det avslutas.

-         Det är kul att vi är i framkant och använder teknik som vi tror kan engagera fler. Nu kan medborgarna tillsammans ta ansvar och påverka kommunen att bli renare och trevligare, säger Ewa Lofvar Konradsson, Kommunalråd (MP).

-         Informationen hamnar i vår webbtjänst för felanmälningar som ser till att rapporterna distribueras till rätt person för åtgärd. Vi förenklar helt enkelt rapportering och förhoppningsvis engagerar vi fler medborgare och även yngre målgrupper med denna nya och vardagsnära teknik, säger Ove Lundgren, stadsmiljöchef i Södertälje kommun.

Tanken är att medborgare över hela Sverige ska använda appen och HSR: s syfte är att underlätta rapportering, kartlägga nedskräpning och vidarerapportera till kommunerna. Södertälje är först ut med att koppla samman appen med sitt eget ärendehanteringssystem.

-         Det är otroligt värdefullt med rapporter från allmänheten, säger Tomas Thernström, projektledare på Håll Sverige Rent. Sverige är stort och det behövs att vi är flera som hjälps åt. Att Södertälje kommun kopplar ihop privatrapporterna med sitt åtgärdsled är utmärkt. Det är en miljösatsning som vi välkomnar och hoppas att fler kommuner följer.

Appen fungerar idag på smartphones med Android, men kommer även för Iphones i oktober.

Läs om och ladda ner appen Håll Sverige Rent

Ewa Lofvar Konradsson, kommunalråd (mp), 08-523 0674 30, ewa.konradsson@sodertalje.se
Ove Lundgren, stadsmiljöchef, 08-523 030 53, ove.lundgren@sodertalje.se
Tomas Thernström, Stiftelsen Håll Sverige Rent, 0733 -77 78 79, tomas.thernstrom@hsr.se