Södertälje har en av landets bästa mötesplatser för unga

För fjärde året i rad har Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, undersökt kommunernas förebyggande arbete och satsningar på ungas fritid. Södertälje kommun landar på plats två i Stockholms län och på plats 11 i Sverige.

Södertälje kommun får toppbetyget (5 av 5) för arbetet i samband med högtider, de kostnadsfria aktiviteter som unga kan ta del av, öppettiderna för mötesplatser och för marknadsföringen av mötesplatserna.

• Södertälje kommun får 4 av 5 för arbetet med ett drogfritt föreningsliv.
  • Södertälje kommun får 3,75 av 5 för arbetet med ungas inflytande
  • Södertälje kommun får 2 av 5 för budget

Slutbetyget blir 4,3 av 5.

En ökning sen tidigare år: År 2014 3,5 av 5, År 2013: 4,0 av 5 År 2012: 2,6 av 5.

– UNF:s årliga kommunrankning är ett kvitto att det dagliga arbetet ger resultat. Personal och ungdomar är hjältarna. Men vi kan göra ännu mer och vi ska bli bäst i Sverige, säger Hewan Temesghen, chef för Ung fritid i Södertälje kommun.

Ung fritid har det senaste året genomfört satsningar på att öka ungdomars inflytande och möjligheter till påverkan på ett systematiskt sätt. Bland annat genomförs årligen en mötesplatsenkät som på ett strukturerat och kontinuerligt sätt mäter verksamheten och återkopplas till ungdomarna i samband med stormöten. Även ungdomsrådet och gårdsråden är viktiga pusselbitar i arbetet med att skapa förutsättningar för unga att påverka och ha inflytande över verksamheten.

– Det är glädjande att vi klättrar i mätningarna. Vi är på god väg men vi ska fortsätta utveckla våra mötesplatser för unga ännu mer. Vi jobbar för att alla barn och unga ska ha goda uppväxtvillkor, därför är fritidsgårdarna så viktiga, säger Anna Bohman (S), ordförande kultur- och fritidsnämnden.

Läs mer på UNF:s hemsida http://www.unf.se/kommunsatsningar/

Angelica Vallgren, Pressansvarig, 08-523 066 03, angelica.vallgren@sodertalje.se
HewanTemesghen, chef Ung Fritid, 08-523 064 63, hewan.temesghen@sodertalje.se
Anna Bohman (s), nämndordförande Kultur- och fritidskontoret, 08-523 069 37, anna.bohman@sodertalje.se