Södertälje i fokus på idépolitiskt seminarium

Södertälje kommun arrangerar under torsdagen den 21 oktober seminariet ”Kan välfärden bli dubbelt så bra till samma kostnad” tillsammans med de politiska tankesmedjorna Timbro och Arena Idé.

Södertälje kommer vid seminariet att presentera de stora effektivitetsvinster som det pågående arbetet med att introducera lean lett till i den kommunala organisationen. Syftet med Södertäljes lean-arbete är att kvalitet och effektivitet ska öka och medarbetare ska växa med uppgiften. Målet är att eliminera slöseri och ständigt öka värdet för medborgare och samhälle.

Arena Idé och Timbro presenterade tidigare i år Borgkommissionen. En av slutsatserna var att Sverige står inför en enorm utmaning för att säkra välfärdens framtida finansiering. Seminariet ställer därför frågan om lean kan vara en viktig del av ett effektiviseringsprogram för offentlig sektor. Metoden lean används bland annat av Södertälje kommun och många av landets sjukhus. Med hjälp av den hävdar förespråkarna att offentlig verksamhet kan bli dubbelt så bra till samma kostnad som i dag.

Södertälje kommuns lean-arbete kan du se mer av i presentationsfilmerna på www.sodertalje.se/leanfilmer

Seminariet är fullsatt men kan följas på webb- tv på http://www.timbro.se/tv/

Medverkar gör:

Anders Lago (S), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje

Ulla-Marie Hellenberg, kommundirektör Södertälje

Robert Kusén, lean-chef Södertälje kommun

Magnus Lord, strategichef Lunds universitetssjukhus

Eva Cooper, Timbro

Boa Ruthström, Arena Idé

Seminariet avslutas med en paneldebatt mellan Ilija Batljan, Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting, Johnny Munkhammar (M), riksdagsledamot, Gunnar Németh, vd för Capio AB och Eva Nordmark, ordförande SKTF samt representant för SKL. Moderator är Mats Edman, chefredaktör Dagens Samhälle.

Robert Kusén, lean-chef Södertälje kommun, 08-523 036 08, robert.kusen@sodertalje.se

Boa Ruthström, chef Arena Idé, 08-789 11 67

Eva Cooper, projektledare Timbro, 0708-10 17 83