Södertälje klättrar i ekoligans ranking

Södertälje kommuns ekologiska inköpsandel är 41,9 procent och kommunen hamnar därmed på andra plats, endast 1,4 procentenheter efter Lund som tog hem första platsen.

Ekomatsligan är kommuner, landsting och regioner i Sverige som redovisat en hög andel inköpta ekologiskt producerade livsmedel. Förra året hamnade Södertälje kommun på delad tredje plats tillsammans med Rättvik. Då var kommunens ekologiska inköpsandel 30 procent.

– Jag är stolt över att vi ökat vår andel ekologiska inköp och att den mat vi ger till våra elever är nyttig och hållbart producerad, säger kommunalrådet Ewa Lofvar Konradsson (MP).

Årets ekomatsliga kommer att uppmärksammas på inspirationsseminariet, Stark efterfrågan på ekologiskt i kommuner och landsting - en möjlighet för Svenskt lantbruk, med en prisceremoni den 21 november. På plats för att ta emot priset finns tillsammans med Ewa Lofvar Konradsson också Sara Jervfors, kostchef i Södertälje kommun.

– Att öka kvalitén på måltiderna i kommunen är något som vi alltid eftersträvar och de ekologiska livsmedelsinköpen har varit en av de starkaste drivkrafterna i det arbetet, säger Sara Jervfors.

Ekomatligan är den tionde nationella marknadsstudien över ekologiska livsmedel i offentlig sektor. Syftet med undersökningen är att visa på intresset för ekologiskt i landets kommuner och landsting samt hur intresset förändras över tiden.

Representanter för media är välkomna. Anmälan görs på info@ekomatcentrum.se

Tid: onsdag 21 november kl 11.50
Plats: Bryggarsalen i Stockholm, Norrtullsgatan 12 N

Ewa Lofvar Konradsson, kommunalråd (MP), 08- 523 64 30, ewa.konradsson@sodertalje.se