Södertälje kommun köper Axa sports center och Södertälje fotbollsarena

Södertälje kommun är nu överens med ishockeyklubben SSK om att förvärva Axa sports center, och med Assyriska FF och Syrianska FC om att förvärva Södertälje fotbollsarena.

- Förslaget innebär en lösning som är den bästa både för kommunens ekonomi och för utvecklingen av Södertälje som idrottsstad, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande.

För kommunens verksamheter har arenorna stort värde.

- Ledorden har varit ordning och reda, transparens och tydlig ägarstruktur. Det är viktigt att vi får en stabil situation för våra arenor, inte minst för breddidrotten.

Det är en lång process som nu ser sitt resultat, där målet har varit en hållbar och långsiktig lösning.

- Alla affärer av den här storleken och komplexiteten tar tid. Kommunens ambition har varit att arbeta fram den lösning som kostar skattebetalarna minst. Nu kommer kommunen se till att arenorna sköts på rätt sätt, och klubbarna får ägna sig åt det sportsliga, säger Camilla Broo,finanschef Södertälje kommun.

Ärendet föredras på kommunstyrelsens sammanträde den 31 oktober.

Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande, 08-523 068 65, boel.godner@sodertalje.se
Camilla Broo, Finanschef, 08–523 069 63, camilla.broo@sodertalje.se