Södertälje kommun nominerad i Earth Hour Challenge

I samband med Earth Hour som firas den 26 mars, anordnar Världsnaturfonden (WWF) Earth Hour Challenge – en tävling bland landets kommuner om vem som har den mest inspirerande planen för att minska koldioxidutsläppen. I år är Södertälje kommun en av tio finalister i tävlingen.

Vinnaren utses den 15 mars och blir en inspiratör för resten av världen i arbetet med att sänka koldioxidutsläppen.

– Det är roligt och inspirerande att vårt klimatarbete uppmärksammas, säger Ewa Lofvar Konradsson (MP), kommunalråd. I Södertälje har vi länge arbetat med att minska koldioxidutsläppen och sedan 1990 har vi halverat dessa utsläpp.

Snart kommer en ny klimat- och energistrategi för kommunen ut på remiss. Där beskrivs nya tuffa mål och åtgärder som ska göra kommunens klimatarbete ännu mer offensivt.

– Vi hoppas att kommunens satsning på energieffektivisering av bostäder och byggnader, vårt fokus på att minska utsläppen från transporter, och arbetet med att minska klimatbelastningen av kommunens måltider, ska inspirera andra kommuner i Sverige och världen att göra likadant, säger Ebba Jordelius, miljöstrateg i Södertälje kommun.

Earth Hour är en global kampanj för att visa makthavare runt om i världen att man tar klimatet och miljön på allvar. Södertälje kommun stödjer kampanjen som i år genomförs för tredje året i rad.

Ewa Lofvar Konradsson (MP), kommunalråd, 08-523 064 30, eva.lofvar.konradsson@sodertalje.se.

Ebba Jordelius, miljöstrateg, 08-523 043 65, ebba.jordelius@sodertalje.se