Södertälje kommun nominerad till Svenska Leanpriset 2016

Södertälje kommun är en av fyra nominerade till Svenska Leanpriset 2016. – Vi har visat goda resultat och förbättringar, säger Eva Pedersen-Wallin, vid Södertälje kommun. Dels genom att bli mer effektiva med förbättrade handläggningstider och att följa upp våra kunder. Dels genom en god arbetsmiljö med stolta medarbetare som påverkar, driver förbättringar och utvecklar verksamheten.

Södertälje kommun är en av fyra nominerade till Svenska Leanpriset 2016.

Lean Forum är en ideell förening med uppgift att vara samhällets ledande inspiratör och informatör för att maximera värde och att minimera slöseri. Varje år uppmärksammar de föredömen inom lean genom att dela ut Svenska Leanpriset.

– Det är jätteroligt, säger Eva Pedersen-Wallin, resultatområdeschef för myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning vid Södertälje kommun. Vi har visat goda resultat och förbättringar på både hårda och mjuka värden. Dels genom att bli mer effektiva med förbättrade handlingstider och att följa upp kundnöjdheten. Dels genom en god arbetsmiljö med stolta medarbetare som påverkar, driver förbättringar och utvecklar verksamheten.

Södertälje kommunstyrelse fattade redan 2009 beslut om att förvaltningen skulle arbeta med lean som strategi för att få en mer effektivt verksamhet samt en verksamhet som ger mer värde och kvalitet till medborgarna.

– Vi har märkt av ett stort intresse från andra kommuner, företag och organisationer som vill komma på studiebesök och vill höra mer om hur vi arbetar och de goda effekter vi ser av att arbeta med lean, säger Eva Pedersen-Wallin.

Vilken organisation som tilldelas priset tillkännages vid Lean Forum Konferens i Stockholm den 19-20 oktober. Förutom Södertälje kommun är även en av Asta Zenecas verksamheter i Södertälje vidPET-Packning Sweden Operation nominerad i år till Svenska Leanpriset.

Eva Pedersen-Wallin, resultatområdeschef, 08-523 021 07
Eva.Pedersen-Wallin@sodertalje.se