Södertälje kommun och Rosenborgsenheten i final i Arla Guldko

Nu har Rosenborgsenheten på Södertälje kommun gått vidare till final i tävlingen Arla Guldko i kategorin Bästa Miljöarbete. Finalen äger rum den 7 april på Grand Hôtel i Stockholm.

Nu har Rosenborgsenheten på Södertälje kommun gått vidare till final i tävlingen Arla Guldko i kategorin Bästa miljöarbete. Finalen äger rum den 7 april på Grand Hôtel i Stockholm.

- Vi är stolta över finalplatsen i Arla Guldko, Det ger oss en kick i arbetet och
inspiration att bli ännu bättre och också att hjälpa andra. Kunskap och ständig
kompetensutveckling är grunden för både bättre miljö och bättre ekonomi, säger
Kerstin Sjölin, resultatenhetschef på kostenheten, Södertälje kommun.

Många av målen i kommunens miljöprogram är kopplade till livsmedel och matproduktion. Under 2013-2016 arbetar kommunen för att öka andelen ekologiskt, säsongsanpassat och närodlat och för att minska köttkonsumtionen. Kommunens alla kök är KRAV-certifierade. Rosenborg som består av två skolor med sammanlagt 750 elever har utmärkt sig i detta arbete.

De två andra finalisterna är Yasuragi Hasseludden och Nordic Choice Hotels, Saltsjö-Boo, samt Way Out West-festivalen, Göteborg. Juryn består av stjärnkocken Magnus Ek, representanter från matbranschen och Arla samt 2013 års vinnare av Arla Guldko Bästa Miljöarbete.