Södertälje ny medlem i Kommuninvest

Södertälje kommun har upptagits som medlem i Kommuninvest ekonomisk förening. Därmed tar kommunen ytterligare ett steg i att trygga refinansieringen.

Södertälje blir medlem 272 i Kommuninvest ekonomiska förening. Kommuninvest erbjuder finansiering och finansiell rådgivning till svenska kommuner och landsting med syftet att skapa långsiktighet och bra villkor för medlemmarnas finansiella verksamheter.

– Kreditmarknaderna i Sverige och i vår omvärld har förändrats. Med ett medlemskap i Kommuninvest försäkrar vi oss om, så långt det är möjligt, att vi kan få tillgång till krediter oavsett vad som händer i omvärlden. Det är en trygghet för kommunens verksamheter helt enkelt, säger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S).

264 kommuner och 8 landsting, motsvarande 91 procent av kommunerna och 40 procent av landstingen/regionerna, är medlemmar i föreningen.

– Kommuninvest kan i kraft av sin storlek erbjuda stabil och prisvärd finansiering. I vår verktygslåda har vi nu en rad olika möjligheter samt en trygg och bra bas till finansiering, vilket i sin tur innebär kostnadsbesparingar, säger Camilla Broo finanschef vid kommunstyrelsens kontor.

Angelica Vallgren, PR- och Pressansvarig, 08-523 066 03, angelica.vallgren@sodertalje.se
Camilla Broo, internbanken vid kommunstyrelsens kontor, 08-523 069 63, camilla.broo@sodertalje.se