Södertälje rankas högst i Stockholm på miljö

Södertälje är den kommun i Stockholms län som är bäst på att jobba med miljö och hållbar utveckling. Det slår tidningen Miljöaktuellt fast i sin nya ranking.

Rankingen, som är den mest omfattande i sitt slag, bygger på en stor undersökning genomförd av Miljöaktuellt - plus en rad andra, oberoende rankingar från bland annat Naturskyddsföreningen och Ekomatcentrum.

Allt miljöarbete har poängsatts, från energieffektivisering, klimatarbete och naturvård till insamling av matavfall och inköp av ekologisk och rättvisemärkt mat.

Högst rankad är Lunds kommun. Södertälje är etta i Stockholms län och nia bland Sveriges alla 290 kommuner.

– Nästa steg är att bli bäst i hela landet. Vi har jobbat hårt för miljön i många år och det är otroligt roligt att få uppskattning för det. Men än är vi inte nöjda, säger Ewa Lofvar Konradsson (MP), kommunalråd och ordförande i hållbarhetsutskottet.

– Både tjänstemän och politiker är väldigt engagerade i miljöarbetet. Och vi har en bra bredd. Södertälje är en av bara två kommuner som fått poäng på samtliga områden. När det gäller ekologisk mat och miljöbilar utmärker vi oss särskilt och ligger långt över genomsnittet. Så förklarar miljöstrateg Christine Persson framgångarna.

Södertälje, miljövinnare i Stockholms län, är medlem i Klimatkommunerna, Ekokommunerna och är även en Fair Trade City.

Mer information:Ewa Lofvar Konradsson (MP), kommunalråd, Södertälje kommun, 0766-48 27 30, ewa.konradsson@sodertalje.se

Christine Persson, miljöstrateg, 08-523 012 51, Södertälje kommun, christine.persson@sodertalje.se