Södertälje simsällskap är årets 5i12-pristagare

Årets 5i12-pris tilldelas Södertälje simsällskap för att de bedriver verksamhet där alla har förutsättningar att vara med oavsett ålder, kön eller skicklighet.

Södertälje simsällskap är en av Sveriges största simklubbar och de bedriver verksamhet inom grenarna simning, simhopp, vattenpolo och öppet vatten. Att de jobbar med simidrott för alla, oavsett ålder, kön eller skicklighet var ett starkt skäl till att de vann årets 5i12-pris.

Så här lyder juryns motivering: ”Tack vare en verksamhet som bottnar i att alla har förutsättningar att vara med – där tron på en människas förmåga, vad vi kan och klarar, är helt central – går årets 5i12-pris till Södertälje simsällskap.”

– Att vi som förening får denna utmärkelse innebär att vi får ett kvitto på att det vi gör och det vi står för har betydelse och påverkan på andra. Simidrott för alla! Att alla har en plats hos oss och att vi alltid fortsätter att utveckla föreningen till att möta nya behov och nya utmaningar oavsett vart du kommer ifrån eller vilka förutsättningar du fötts med. Vi vill passa på att tacka alla våra ledare och ideella krafter vi har i föreningen, det är ni som gör det möjligt, säger Andreas Jonerholm, klubbchef i Södertälje simsällskap.

Juryn för 5i12-priset 2021 består av:

• Ola Schön, tf stadsdirektör till den 30 november 2021
  • Elof Hansjons, kommunalråd (S)
  • Alexander Rosenberg, kommunalråd i opposition (M)
  • Juan Copovi Mena, vd Telge AB
  • Mikael Alfredsson, kommunpolis
  • Tomas Karlsson, politisk redaktör på Länstidningen i Södertälje

Bland årets finalister till 5i12-priset i Södertälje fanns också Livet Bitch samt Helen Jaktlund från Pingstkyrkans sociala center.

5i12-priset delas ut för att uppmärksamma en person eller organisation som aktivt bidrar till att minska motsättningar mellan människor från olika kulturer. Priset har delats ut sedan 1993 i Södertälje. Detta sker varje år den 5 december klockan fem i tolv. Priset delas ut tillsammans med Länstidningen i Södertälje.

Kontakt:

Elof Hansjons, kommunalråd (S) och juryns ordförande, Södertälje kommun