Södertälje släcker ljuset under Earth Hour 2011

Södertälje kommun, Telge och Astra Zeneca stödjer Earth Hour lördagen den 26 mars. Mellan 20.30 och 21.30 är ljuset släckt i bland annat Södertälje stadshus och Kringlan. Nu vill vi uppmana alla andra – företag, organisationer och privatpersoner, att ansluta sig till kampanjen och släcka ljuset.

Genom att stödja Earth Hour visar vi att Södertälje tar klimatfrågan på allvar.

– I Södertälje kommun är klimatfrågan högt prioriterad och därför känns det viktigt att stödja denna globala kampanj. Sedan 1990 har utsläppen av växthusgaser i Södertälje kommun minskat med 50 procent. Genom samarbete och ett aktivt klimatarbete kan vi sänka utsläppen av växthusgaser ännu mer och därmed minska vår klimatbelastning, säger Ewa Lofvar Konradsson (MP), kommunalråd i Södertälje kommun.

– Klimatförändringar och hållbar utveckling är ämnen som berör oss alla, och Earth Hour är ett bra sätt att få alla medarbetare att förstå att alla kan bidra till en positiv utveckling, säger Helena Wadsten, miljöchef vid Astra Zeneca. Vi har under de senaste fem åren minskat koldioxidutsläppen med 9 procent. Bland annat arbetar vi med energieffektivisering i våra verksamheter, men vi har också ett koldioxidtak på våra tjänstebilar, förklarar Helena Wadsten.

– Telge har som mål att sänka sina koldioxidutsläpp med 2 procent per år. Genom att bygga fastigheter certifierade enligt Green Building, sätta solfångare på byggnader utan fjärrvärme och energieffektivisera byggnader vid renoveringar, minskar vi klimatbelastningen kraftigt. Att delta i Earth Hour är ett sätt att för oss att bidra till att öka medvetenheten kring klimatfrågan. Det säger Gunnar Hanson, miljöchef vid Telge.

Earth Hour är världens största klimatmanifestation och anordnas av Världsnaturfonden (WWF). Städer, företag och privatpersoner runt om i världen släcker varje år ljuset under en timme för att visa sitt stöd för klimatet och för att beslutsfattare ska agera kraftfullt i frågan.

Ewa Lofvar Konradsson (MP), kommunalråd, Södertälje kommun, 0766-48 27 30, ewa.konradsson@sodertalje.se.

Stina Jaensson, miljöstrateg, Södertälje kommun, 08-523 012 51, stina.jaensson@sodertalje.se
Gunnar Hanson, miljöchef, Telge, 08-550 220 61, gunnar.hanson@telge.se
Helena Wadsten, miljöchef, Astra Zeneca, 08-553 232 32, helena.wadsten@astrazeneca.com

Med vänliga hälsningar