Södertälje tar plats i Almedalen

Under temat "Vi bemannar Sverige" deltar Södertälje kommun i årets upplaga av Almedalen. Södertäljes stora flyktingmottagande har gjort oss till en av Sveriges ledande "bemanningsföretag" med i dagsläget 1344 inskrivna kandidater i vårt introduktionsprogram.

I två seminarier frågar vi oss hur vi bättre kan ta tillvara de tillväxtresurser som våra flyktingar utgör. Vi påstår att dagens system gör akademikerna till pizzabagare och taxichaufförer. Därför satsar vi på helt nya metoder och förhållningssätt för att möta och ta tillvara flyktingarnas kompetens och resurser.

"Välkommen hit svartskallar"... Flykten till lilla Bagdad - Den långa vägen till utanförskap, flyktingar berättar.

Tisdag 8 juli, tid 12.30

Seminarium och lunchbuffé

Torgkrogen, Stora Torget 1

Medverkande: Irakiska flyktingar från Södertälje

Det svenska flyktingmottagandet har under det senaste året debatterats livligt av politiker, forskare och professorer. Sällan eller aldrig kommer de berörda flyktingarna till tals i debatten. Under de senaste åren har 7000 flyktingar flytt från Irak till Södertälje. På seminariet får du höra deras berättelser.

"I Södertälje frågar vi vart du är på väg, inte varifrån du kommer!"

Torsdagen 10 juli, tid 12.30

Seminarium och lunchbuffé

Torgkrogen Stora Torget 1

Samarbetsparter: Manpower

Medverkande: Kelly Tainton, Manpower

Svenska företag skriker efter arbetskraft. Svenska kommuner reser utomlands för att locka arbetskraft som påstås saknas i Sverige. Samtidigt planeras en ny lag för arbetskraftsinvandring. I Södertälje tycker vi att detta är att gå över ån efter vatten. Istället frågar vi oss hur vi bättre kan ta till vara de tillväxtresurser som våra flyktingar och invandrare utgör.

Löpande rapportering från Södertälje kommuns deltagande i Almedalen publiceras på www.sodertalje.se/almedalen

För mer information kontakta:

Jörgen Eriksson, kommunikationsansvarig flyktingfrågor,

tel.08-523049 88 eller 070-851 79 39