Södertälje utmanar Europa i cykelkampen

Södertäljeborna ska tillsammans vardagscykla så långt som möjligt under maj månad. Flest trampade mil vinner.

Södertäljeborna ska tillsammans vardagscykla så långt som möjligt under maj månad. Flest trampade mil vinner och tävlingen pågår under maj månad.

Det hela handlar om den europeiska utmaningen European Cycling Challenge. Tävlingen pågår mellan den 1 maj och den 31 maj.

Enkelt, kul och gratis

Den som vill vara med laddar ner appen Cycling365, som mäter de cyklade sträckorna. Appen finns för android, iOS och WindowsPhone. Där efter loggar man in på hemsidan www.cycling365.eu och anmäler sig till Södertäljes lag.

Det är helt gratis att delta.

Alla deltagares sträckor uppdateras så fort de kommit in och det går därför att följa tävlingen i realtid. I början av juni redovisas resultatet på kommunens och cykelutmaningens hemsidor.

– Det här är en rolig chans att göra något bra både för hälsan och för miljön. Dessutom bidrar tävlingen till kommunens stadsplanering då den visar hur Södertäljeborna cyklar. Det ger oss kunskap om hur vi bör bygga cykelvägar och cykelparkeringar, säger Hanna Klingborg (MP) kommunalråd.

Från och med den 18 april kan de som laddat ned appen hämta ut en cykellampa i Södertälje kommuns Kontaktcenter på Campusgatan 26. 100 cykellampor finns att hämta, så först till kvarn gäller.

Hanna Klingborg (som) inviger cykelutmaningen framför stadshuset den 29 april kl 11.00.

Hanna Klingborg, kommunalråd, 08-523 049 22, hanna.klinborg@sodertalje.se
Angelica Vallgren, PR- och pressansvarig, 08-523 066 03, angelica.vallgren@sodertalje.se