Södertälje utsedd till årets kommun

I samband med årets omgång av Nationella Skräpplockardagarna, Stiftelsen Håll Sverige Rents manifestation mot nedskräpning, utlystes tävlingen Årets kommun 2007. Med tävlingen vill Håll Sverige Rent lyfta fram de kommuner vars invånare är bäst på att aktivera sig mot nedskräpning. I år blev det Södertälje som tog hem segern och nu belönas med ett vandringspris. Välkommen att närvara vid prisutdelningen som hålls i stadshusets Infocenter i Södertälje, måndag den 11 juni!

Vandringspriset, i form av en glasskulptur, delas ut till den kommun eller stadsdel vars invånare är mest engagerade i Skräpplockardagarna. Antalet deltagare relateras till både övriga kommuner och till kommunens totala antal invånare. I år blev det Södertälje som tog hem priset.

- Det är glädjande och hedrande att ”Håll Sverige Rent” tilldelat Södertälje priset. Vi har bestämt oss för att rusta upp Södertälje och se till att vår kommun är ren och snygg. Då är det kul med ett sådant här pris. De som egentligen får priset är de tusentals Södertäljeelever som deltog i vårens städdag, säger Anders Lago, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.

– Det är jättekul att Södertälje lyckades så bra i år, de är väl värda priset! säger Joakim Brodahl, projektledare på Håll Sverige Rent. Södertälje har alltid uppvisat ett stort engagemang när det gäller kampen mot skräpet och var förra året nära att snuva Ljungby på utmärkelsen. Vi märker ett allt större intresse för nedskräpningsfrågan i kommunerna, liksom hos deras invånare. Årets kampanj samlade nära 200 000 skräpplockare vilket är 80 000 fler än i fjol! Priset kommer att tas emot av Anders Lago, kommunstyrelsens ordförande, och Staffan Norberg, kommunalråd.

Välkommen att närvara vid prisutdelningen! Datum & tid: Måndag den 11 juni kl 13.00 Plats: Stadshusets Infocenter, Järnagatan 12, Södertälje

De Nationella Skräpplockardagarna arrangerades 2007 för sjätte året i rad och engagerade rekordmånga drygt 190 000 personer runt om i landet. Kommuner, skolor och förskolor, båtklubbar, privatpersoner och föreningar deltog i manifestationen genom att rensa bland annat skolgårdar, parker, skogar, stränder och sjöbottnar från skräp. På delad andra plats och tätt efter vinnaren kommer Uppsala och Lerum.

Uppgifter om antal deltagare per kommun finns på www.hsr.se/skrapplockardagar, ”Vi var med 2007”

För mer information Joakim Brodahl, programansvarig, Håll Sverige Rent Tel: 08-505 263 37, mobil: 070-728 64 50, e-post: joakim.brodahl@hsr.se Michael Mc Carthy, BRÅ-samordnare, Södertälje kommun Tel: 08-550 217 40, mobil: 0708-51 80 88, e-post: michael.mccarthy@sodertalje.se