Södertäljeelever skrev en av årets bästa faktaböcker

Under förra läsåret skrev elever på Wasaskolan tillsammans med läraren Mikhael Mikalides en bok: Konsten att skriva dikter – en handbok för nybörjare. Nu har boken utsetts till en av årets böcker i kategorin faktaböcker.

-Det här är ett kvitto på att vi har lyckats med skolans litteraturprojekt samt att vi har lyckats skapa en fantastisk bok som också är ett läromedel. Syftet med boken är att få hela Sverige att skriva dikter, och nu hoppas vi att fler upptäcker poesins magiska värld, säger Mikhael Mikalides.

Han berättar att allt började med att lärarna på Wasaskolan ville utveckla elevens val för ett drygt år sedan. Då kom idén med en poesiverkstad, Författarskolan. 16 elever i årskurs 4–6 har deltagit.

-Det har varit jätteroligt att skapa boken och det är superroligt att den har blivit utsedd till en av årets böcker. Det är en helt underbar känsla, jag kan nästan inte tro att det är sant, säger Riyam Abdullah, klass 5A Wasaskolan.

Hon får medhåll av sin klasskamrat Serge Toon:

-Det är jätteroligt att just vår bok har blivit utvald. Det är extra roligt eftersom vi som har skrivit boken är barn mellan 10 och 13 år, och vi har alla invandrarbakgrund. Det är fantastiskt att få ha varit med på den här resan.

Kulturrådet har satt upp några kriterier för vilka böcker som väljs ut. Bland annat ska böckerna vara av god kvalitet, såväl tekniskt som redaktionellt.Böckerna ska även vara originella, engagera och väcka nyfikenhet. När det gäller faktaböcker tittar juryn på om ämnet har tagits upp tidigare. I faktaböcker ska bilderna göra att man förstår texten bättre. I urvalsgruppen 2015 medverkade: Ida Bengmark, Sofia Gydemo, Niklas Hedqvist, Katarina Larson samt Nina Suatan.

2015 års barnbokskatalog släpps i dag, den 24 september.