Söktrycket till gymnasiet upp med 56 procent

Andelen elever som valt att gå på ett kommunalt gymnasium i Södertälje ökar med 56 procent jämfört med förra året.

– Det känns fantastiskt bra att vi vänt en negativ trend. Det visar att vårt systematiska kvalitetsarbete ger resultat, säger Heléne Rådbrink, verksamhetschef för gymnasiet.

Det är de högskoleförberedande programmen som står för ökningen, där Täljegymnasiet ökar mest. De yrkesförberedande programmen följer den nationella trenden med minskat intresse.

– Det finns en rad orsaker till att Södertäljes gymnasier har vänt utvecklingen. Wendela Hebbegymnsiet har bland annat jobbat med en tydlig profilering av skolan. Vi har även utvecklat ett bra samarbete med grundskolan där samtliga elever i nian fått besöka kommunens olika gymnasieskolor, säger Heléne Rådbrink.

Angelica Vallgren, Pressansvarig, 08-523 066 03, angelica.vallgren@sodertalje.se
Heléne Rådbrink, Verksamhetschef gymnasiet, 08-523 018 88, helene.radbrink@sodertalje.se