Sprakande mångkultur: Demokratidagar i Södertälje

Är demokrati en självklarhet för alla? Vad är svenskhet? Är generationsklyftan ett hot mot demokratin? Under Demokratidagarna i Södertälje stadshus den 27 – 29 april diskuteras många intressanta, relevanta och aktuella ämnen.

Demokratidagarna riktar sig till alla i Södertälje kommun och bjuder på föreläsningar under tre dagar. Bland annat får åhörarna möjlighet att bli flyktingar och följa med på flygplanet till TadzMbeKistan där de får lära sig en ny kultur och ett nytt språk under flygturen, i en interaktiv föreställning med Kjell Kampe.

Man kan också träffa Michael Lundh, den tuffe piketpolisen som började prata med ungdomarna som bråkade och nu föreläser om främlingsfientlighet, rasism och diskriminering.

Vi bjuder dessutom på en tidsresa i Södertälje. Kommundirektör Ulla-Marie Hellenberg berättar om Södertäljes historia och om mångkulturen som har präglat vårt område i över 1 000 år.

Demokratidagarna avslutas med en sprakande mångkulturell konsert med FlamencOrient och allt är kostnadsfritt.

Vi önskar alla varmt välkomna till Demokratidagarna.

Se fullständigt program på www.sodertalje.se/demokratidagarna

Åsa Nilsson Billme, projektledare, 0709-92 94 97, asa@lectia.se

Med vänliga hälsningar