Arkiv pressmeddelanden

Startskott för bygge i centrum

2015-09-04

I dag togs det första spadtaget för flerbostadshus i kvarteret Venus i Södertälje centrum.

I dag togs det första spadtaget för NCC:s flerbostadshus i kvarteret Venus i Södertälje centrum.

– I dag inleddes bygget av 42 nya lägenheter och 300 kvadratmeter butiker i ett attraktivt läge mitt i staden. Det är också startskottet för utvecklingen av den inre stadskärnan. Vi kommer att få se flera nya bostadshus växa fram och fler människor som bor och rör sig i staden vilket skapar förutsättningar för mer handel, restauranger och aktiviteter, säger Boel Godner (s) kommunstyrelsens ordförande.

– Vi på NCC är mycket glada över att ha tagit det första spadtaget och att få vara en del i den viktiga utvecklingen av Södertäljes stadskärna. Vi vet att behovet av bostäder är stort och det är extra roligt att kunna erbjuda nya lägenheter i bästa läge, lägenheter som dessutom är klimatsmarta och Svanenmärkta, säger Fredrik Hemborg, vd NCC Boende.

Kvarteret Venus är ett delprojekt i utvecklingsarbetet Södertälje city – i samverkan och det första stora bostadsprojektet från programmet Södertälje stadskärna 2009–2029 – program för en hållbar stadsutveckling. Tillsammans med andra aktörer i stadskärnan, handlare, fastighetsägare och byggherrar, arbetar kommunen med att utveckla och skapa förutsättningar för en levande stad med fler bostäder och mötesplatser.

Angelica Vallgren, Pressansvarig, 08-523 066 03, angelica.vallgren@sodertalje.se
Boel Godner (s), kommunstyrelsens ordförande, 08-523 068 65, boel.godner@sodertalje.se
Fredrik Hemberg, vd NCC Boende,070-398 41 88, fredrik.hemborg@ncc.se,
Linda Lövkvist, processledare Södertälje city – i samverkan, 08-5230 36 35 linda.lovkvist@sodertalje.se