Stöd till Södertälje kommuns lokala näringsliv

Till följd av spridningen av coronaviruset, covid-19, drabbas många företag i kommunen. Den 26 mars presenterar kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) en rad åtgärder för att stödja det lokala näringslivet i Södertälje kommun.

- Coronavirusets utbredning och den oro som uppkommit drabbar hela vårt samhälle på olika sätt. Vi vet ännu inte hur länge krisen varar, men vi kan se att bland annat många småföretagare redan har det tufft. Det är i första hand staten som har verktyg för att ge stöd till företag under svåra tider då många drabbas samtidigt, men den möjlighet kommunen har att lindra effekten något vill vi använda. Samtidigt värnar vi om och tar hänsyn till kommunens ekonomi, säger Boel Godner.

1. Företag kan ansöka om anstånd med betalning för: avgifter inom vatten och avlopp, sophämtning och viss kommunal tillsynsverksamhet. Anstånd ges i sex månader.
  2. Företag kan ansöka om anstånd för hyror: Gäller de som har Telge Bostäder eller Telge Fastigheter som hyresvärd. Det går att få anstånd med sex månadshyror i maximalt 12 månader. Man kan alltså få anstånd med att betala hyrorna för april-september 2020 till april 2021.
  3. Utbetalning från kommunen till lokala leverantörer påskyndas, därmed slipper företagen ligga ute med pengarna.
  4. Lokala restauranger/caféer får öppna uteserveringar tidigare. Den som har tillstånd för uteservering, som enligt kommunens riktlinjer gäller från den 1 april, och vill ställa ut bord och stolar tidigare än så, gör en anmälan till kommunen. Vid ny uteservering krävs ansökan om polistillstånd och lämplighetsbedömning av kommunen.
  5. Möjlighet till kostnadsfri markupplåtelse för uteservering/torghandel. Det går att få avgiftsfria månader hela säsongen 2020. Alltså inte tillståndsfria, tillstånd måste sökas.
  6. Två timmars gratis parkering i Södertälje centrum på P-platserna: Torekällskolan (gamla ABF), Tom Tits och Centralstationen. Börjar att gälla inom kort – och gäller till 30 september 2020.
  7. Stödlinje för företag, på plats sedan 23 mars. Hjälp med svar på frågor, guidning till olika myndigheter och möjlighet att få tips och råd. Stödlinjen har samma nummer som Kontaktcenter, 08-523 010 00, är öppen kl 8-17 måndag-torsdag, kl 8-15 fredag.

Åsa Zazi
Tf pressekreterare