Stor satsning på internationella kvinnodagen

I år satsar Luna kulturhus stort på internationella kvinnodagen den 8 mars. Föredrag av intressanta kvinnor varvas med musikinslag från klockan 14 till 22. Två av talarna är kommunalrådet Susanne Bergström och kommundirektör Ulla-Marie Hellenberg.

– Undersökningar visar att kvinnors hälsa och villkor skiljer sig åt beroende på var i länet man bor. Kvinnor i Södertälje har sämre förutsättningar än kvinnor i Danderyd. Det är viktigt att uppmärksamma det på kvinnodagen, säger Susanne Bergström, kommunalråd i Södertälje.

– Kvinnors och mäns lika villkor och möjligheter i samhället, i familjen och på våra arbetsplatser är en förutsättning för ett gott samhälle, säger kommundirektör Ulla-Marie Hellenberg.

Dessutom medverkar bland andra Elisa Sohlman, kommunalrådssekreterare Centerpartiet, Zandra Lolita Zackow, teater- och scenkonstnär, Mikaela Hurme, dramapedagog, Ing-Britt Bergholtz, diakonissa i Svenska kyrkan, Thelma Kimsjö, Länstidningen, Afamia Maraha, ordförande i Assyriska kvinnoförbundet och Signe Andersson, Socialdemokratiska kvinnoförbundet.
För musiken står elever från Kulturskolan och Wendela Hebbegymnasiet samt Kerstin Olin och Janne Sjöblom.

Representanter för media är välkomna att närvara.

Tid: Lördagen den 8 mars 2008 kl 14.00–22.00 Plats: Luna kulturhus, Café Blå, Lunagallerian, Södertälje

Mer information: Susanne Bergström, kommunalråd (s), 08-550 210 94, 0708-51 68 87 Ulla-Marie Hellenberg, kommundirektör, 08-550 210 81, 0708-51 74 00 Maud Nilsson, Luna kulturhus, 08-550 214 19, 0708-51 57 29