Struerpokalen till simhopparen Vinko Paradzik

Struerpokalen är ett hederspris som årligen delas ut till en ungdom inom kommunen som har gjort en betydande idrottsprestation. 2011 års hederspris går till Vinko Paradzik. För ett synnerligen framgångsrikt år med många beundransvärda prestationer tilldelas Vinko Paradzik 2011 års Struerpokal. Pokalen delas ut på Torekällberget i samband med nationaldagsfirandet.

För ett synnerligen framgångsrikt år med många beundransvärda prestationer tilldelas Vinko Paradzik 2011 års Struerpokal. Pokalen delas ut på Torekällberget i samband med nationaldagsfirandet. Representanter från media är välkomna.

Tid: måndagen den 6 juni, ca kl 14.00
Plats: Råbyscenen, Torekällberget, Södertälje

Vinko Paradzik avslutande sin juniorkarriär i december 2010 med att bli nordisk juniormästare i svikthopp 1 meter för pojkar i åldern 16–18 år. Bakom sig har han en imponerande meritlista bestående av allehanda priser från nationella tävlingar: medaljer från Ungdoms-SM, Junior-SM och stora Svenska Mästerskapen. Han har även vid ett flertal tillfällen representerat svenska juniorlandslaget i simhopp.

Motivering:
Vinko Paradzi har utmärkt sig som simhoppare med en otroligt graciös stil. Han hör till absoluta Sverigetoppen när det gäller exempelvis skruvhopp. Utöver sina prestationer på svikten så har han vuxit i sin roll som idrottare genom åren och är numer en god förebild för föreningens övriga aktiva.

Om Struerpokalen:
Södertäljes danska vänort Struer överlämnade, i samband med invigningen av Scaniarinken den 2 oktober 1970, ett hederspris som årligen delas ut. Priset är en belöning för föregående års bästa idrottsprestation – individuellt eller i lag – utförd av en ungdom som under året fyllt högst 18 år och som tävlar för en förening i Södertälje kommun.

Staffan Jonsson, kultur- och fritidschef, Södertälje kommun, 08-523 064 64, staffan.bo.jonsson@sodertalje.se
Agneta Ström, chef för fritids- och föreningsenheten, Södertälje kommun, 08-523 036 32, agneta.strom@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar

Södertälje kommun