Struerpriset till lovande orienteringsjunior

Junioren Amanda Kleijn vid Södertälje-Nykvarn Orientering tilldelas årets Struerpris. Hon får priset för sina imponerande orienteringsinsatser under 2018 som har resulterat i en plats i det svenska juniorlandslaget i orientering.

rets Struerpristagare

Juryns motivering:

Amanda Kleijn är Södertälje-Nykvarn orienterings mest lovande junior. Under 2018 presterade hon på en mycket hög och jämn nivå, vilket ledde till en plats i juniorlandslaget. Hennes SM-svit under 2018 i klassen damer 18 år är imponerande – hon kom sexa i sprint, fyra på långdistans, tog hem en silvermedalj på medeldistans och stod högst upp på pallen på ultralång.

Amanda Kleijn har nyligen fyllt 19 år och har hållit på med orientering i stora delar av sitt liv. Basen är moderklubben Södertälje-Nykvarn Orientering. Bland förra årets utmärkelser märks SM-silver på medeldistans och SM-guld i ultralång tävlingsdistans. I dag studerar Amanda Kleijn vid Eksjö orienteringsgymnasium.

Struerpriset har delats ut sedan 1971 till föregående års bästa idrottsprestation, individuellt eller i lag. Priset delas ut till en eller flera ungdomar som under året fyller högst 18 år och som tävlar för en förening i Södertälje kommun. Prissumman är på 10 000 kr.

Priset delas ut av kultur- och fritidsnämndens ordförande David Winerdal (KD) i samband med nationaldagsfirandet på Torekällberget den 6 juni.

Mer information:

Michael Andersson, resultatenhetschef Förening och anläggning, kultur- och fritidskontoret, 08-523 067 57, michael.a.andersson@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Södertälje kommun

info@sodertalje.se