Teater över generationsgränser har premiär den 12 april

Kultur 365 sätter upp teaterföreställningen Kan du vissla Johanna? av Ulf Stark. Både äldre och yngre är välkomna till föreställningen, vars syfte är att bygga broar mellan generationer.

Kan du vissla Johanna? är en humoristisk och stark berättelse om vänskap mellan generationer, kärlek, liv och död som aldrig upphör att fängsla och som passar såväl unga som gamla läsare. Boken, som också har blivit en filmklassiker som visas till julen, handlar om två barn som vill ha en morfar. De hittar en på ett äldreboende, och plötsligt blir sommarlovet fullt av skoj och dramatik både för barnen och deras nya morfar.

Föreställningen turnerar under april på äldreboenden dit även skolkasser från Södertäljes grundskolor har bjudits in. Efter föreställningen bjuds det på fika och samtal över generationsgränserna.

– Vi på Kultur 365 jobbar med generationsarbete, säger producent Lars Ahlin på Kultur 365. Vi behöver ha ett samhälle där alla åldrar trivs och mår bra. Kanske upptäcker våra unga och äldre att det var ganska kul att träffa en annan generation.

Medverkande: Gustav Gälsing, Kajsa Falk, Conny Hector och Jane Berulf. Regi: Hans Qviström.

Teaterturnén är ett samarbete mellan Kultur 365, Södertälje Teateramatörer och Amatörteaterns Riksförbund. Den inleds den 12 april och avslutas på Estrad den 27 april.

För pressen finns det möjlighet att vara med på premiären på Bergviks seniorboende den 12 april kl. 14.

Kultur 365 är ett samarbete mellan kultur- och fritidskontoret och social- och omsorgskontoret på Södertälje kommun.

Illustration: Anna Höglund

Lars Ahlin, producent på kultur- och fritidskontoret, 08-523 034 49, lars.ahlin@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar