Telge SIBK tilldelas jämställdhetspriset 2017

Årets mottagare av Södertälje kommuns och Telges jämställdhetspris är innebandyföreningen Telge SIBK. Det tillkännagav kommunstyrelsens ordförande Boel Godner på Södertäljebyrån idag.

Juryns motivering:

Årets pristagare är en av Södermanlands största innebandyföreningar med framgångsrika elitlag på både dam- och herrsidan. Men framför allt är det en förening där flickor värderas lika högt som pojkar. Kort sagt: en förening med den uttalade ambitionen att vara en förening för alla. Telge SIBK är en förebild när det gäller att oavsett nivå ge flickor och pojkar en möjlighet att utvecklas både på och vid sidan av planen.

Allmänheten har under januari och februari haft möjlighet att nominera kandidater till priset. Juryn består av kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S), kommunalråd Marita Lärnestad (M), koncernchef Telge Stefan Hollmark, stadsdirektör Rickard Sundbom och Mikael Alfredsson, polischef i Södertälje.

Telge SIBK är en ledande innebandyförening med utrymme för både bredd och elit. Ambitionen är att stödja individen till ett livslångt idrottande, vilket betyder att klubben strävar efter att ge utrymme för varje individ att spela innebandy med den ambition som han eller hon för tillfället har. Telge SIBK drivs som en ideell förening och är medlem iSvenska innebandyförbundet.

Södertälje kommun delar årligen ut ett jämställdhetspris tillsammans med Telge AB till den person, förening eller det företag som jobbar aktivt med jämställdhetsfrågor. Priset delas ut den 8 mars på internationella kvinnodagen. Förra årets pris tilldelades Juventas ungdomsjour.

Mer information

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S), 08-523 010 81, boel.godner@sodertalje.se

Marita Lärnestad, kommunalråd (M), 08-523 037 17, marita.larnestad@sodetalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se