Arkiv pressmeddelanden

Temadagar om jämställdhet, relationer och likabehandling

2011-03-16

Den 17-18 mars kommer Liljevalchs Internationella Läroverk (före detta Naturvetargymnasiet) i Södertälje att anordna två temadagar kring jämställdhet, relationer och likabehandling.

Under dessa dagar diskuterar skolans elever och lärare hedersproblematiken som förekommer i kommunen och på skolan. Frågor om genus, heteronormen, homosexuella, bisexuella, transpersoner och personer med funktionshinder diskuteras också under temadagarna.

Gymnasieskolan har bjudit in inspirerande föreläsare som Arkan Assaad, författare till Stjärnlösa nätter och Kodjo Akolor, komiker och programledare på Morgonpasset i P3.

Oktoberteatern gestaltar Prata om det, ett forum på webben för negativa sexuella upplevelser. Organisationen Linna informerar om hedersproblematiken.

Under temadagarna anordnas också flera workshops, föreläsningar och fallstudier.  En skapandeverkstad för eleverna kommer att resultera i en utställning i Södertälje Stadshus mellan den 21 och 25 mars.

Kashefi Khashayar, lärare, Liljevalchs Internationella Läroverk, 08-5230 21 30

Ellinore Alm, lärare, Liljevalchs Internationella Läroverk, 08-5230 66 05