Trådlös laddning av stadsbuss blir verklighet i Södertälje

I juni 2016 blir Södertälje först i Sverige med att testa induktiv laddning i stadsbussnätet. Det står klart efter att Energimyndigheten nu går in med pengar till fältprovet, där bland andra Scania och KTH samarbetar med kommunen.

Nu är det klart att Energimyndigheten går in med 9,8 miljoner kronor för att fältprovet ska kunna genomföras. I juni 2016 drar det igång – för första gången i Sverige. En stadsbuss med elhybriddrivlina kommer då att gå i linjetrafik Södertälje.

– Det är med glädje och stolthet jag konstaterar att Södertälje blir först i landet med detta. Att Södertäljeborna kommer få vara del av denna tekniska utveckling känns både stort och naturligt, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande.

Tekniken kallas för induktiv laddning, som innebär att fordonet trådlöst tar upp energi från vägbanan, och har aldrig tidigare testats i kommersiell drift. Vid en av hållplatserna ska det finnas en laddstation där bussen på sex-sju minuter kan fylla på tillräckligt mycket energi för att kunna klara hela linjesträckningen. Ett samarbete mellan bland andra kommunen, Scania och KTH gör detta möjligt.

– I Södertälje har vi satt höga miljömål och visar gång på gång att vi gör rätt i att sticka ut hakan, den här tekniken kan komma att förändra hela Sveriges infrastruktur och bli ett verktyg för att fasa ut användandet av fossila bränslen, säger Ewa Lofvar Konradsson, ordförande för tekniska nämnden.

Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande, 08-523 068 65, boel.godner@sodertalje.se
Ewa Lofvar Konradsson, Tekniska nämndens ordförande, 08-523 064 30, ewa.konradsson@sodertalje.se