Ny rapport: Allvarliga konsekvenser om Södertäljebron sätts ur spel

En ny rapport visar att en incident på Södertäljebron skulle påverka en tredjedel av Sveriges totala varuflöden, räknat i värde, och att bron innebär en allvarlig sårbarhet för hela landet.
Varje dygn passerar i genomsnitt 65 000 fordon över Södertäljebron – tre gånger så många som över Öresundsbron. Många av de fordonen fraktar viktiga komponenter till produktionen för några av Sveriges största exportbolag, som Scania och AstraZeneca. Rapporten visar att de verksamheterna i Södertälje har ett totalt årligt förädlingsvärde på 258 miljarder kronor. Det finns i dag ingen alternativ vägförbindelse för tung trafik om ett avbrott sker vid passagen.
– Det här är en nationell kritisk punkt i transportsystemet. Brons centrala roll går långt bortom kommungränsen, den är avgörande för svensk export, försörjning och beredskap. Det är uppenbart att byggnationen av en tunnel som avlastar bron måste få högsta prioritet i den nationella infrastrukturplaneringen, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.
Rapporten har tagits fram av teknik- och analysföretaget WSP, inom ramen för den avsiktsförklaring som Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun undertecknade i maj 2025, för att verka för en ny förbindelse under Södertälje kanal. Rapporten visar att en tredjedel av Sveriges totala varuflöden påverkas vid ett stopp på bron, räknat i värde. Det handlar om årliga varuflöden till ett värde av mer än 1 150 miljarder kronor som påverkas. Andelen varor som skulle drabbas av markanta förseningar till följd av en incident motsvarar ett värde på 170 miljarder kronor. Det kan jämföras med nästan hela skogsindustrins årliga exportvärde.
– Den här rapporten visar tydligt hur viktig passagen över Södertälje kanal är för hela landets industri. Från vårt perspektiv är Södertälje ett nav för fordonsindustri och en strategisk plats för framtidens elektrifierade transporter. Sårbarheten i infrastrukturen har en direkt påverkan på robustheten i våra logistikkedjor och vår personalförsörjning, säger Marcus Holm, global chef för produktion och logistik på Scania.
Hela Stockholmsregionen, med över 2,4 miljoner människor, är beroende av den 60 år gamla bron för stora delar av sin varuförsörjning. Bron är även en viktig evakueringsväg för invånarna i regionen, i händelse av krig eller kris. Den alternativa Mälarbron är inte dimensionerad för att hantera godsflöden eller evakuering i ett krisläge.
– Vi har vår största produktionsanläggning i Södertälje, här tillverkas en tredjedel av vår globala försäljning. En robust infrastruktur kring den produktionen är inte bara viktigt för AstraZeneca utan för tillgången till livsviktiga läkemedel i stora delar av världen. Den här rapporten visar svart på vitt varför Sverige inte har råd att vänta längre. Passagen måste stärkas och vi anser att en tunnel är det bästa alternativet för att minska sårbarheten, säger Nina Andrén, chef för AstraZenecas campus i Södertälje.
För mer information:
Presskontakt Södertälje kommun
e-post: press@sodertalje.se
telefon: 08-523 066 03
Fotograf: Marcus Lindström/iStock