Dream One av Santiago Mostyn

Höstens stora utställning i Södertälje konsthall presenterar Dream One av konstnären Santiago Mostyn. Öppnar fredag 23 september.

- Jag är stolt över att en av Sveriges mest eftertraktade konstnärer valt att skapa ett nytt verk här i Södertälje, säger konsthallschefen Joanna Sandell. Som konstnär kan Santiago Mostyn som få andra ladda en berättelse med politisk sprängkraft genom ett nästan musikaliskt berättande. I Dream One finns en djup politisk och etisk dimension som berör frågor om rotlöshet och hem, teman som är ständigt aktuella i Södertälje, en kommun präglad av migration och flykt.

Dream One blir samtidigt den första utställningen på Södertälje konsthalls nya golv, ett konstverk av Laercio Redondo och Birger Lipinski som är inspirerat av poeten Édouard Glissants tankar.

Konstnären Santiago Mostyn har själv vuxit upp i bland annat Trinidad, vilket ger det karibiska spåret i utställningen ytterligare en poetisk dimension. Under arbetet med utställningen reste Santiago Mostyn tillbaka till Trinidad och Zimbabwe, och slogs av den djupa känslan av kulturell och geografisk tillhörighet som han upplevde under sina resor – en känsla som översätts till film- och ljudinstallationen i Södertälje konsthall. En mängd personer har deltagit i Santiago Mostyns konstnärliga arbete med filmen, bland dem skådespelaren Richard Sseruwagi, reggae artisten Eek-a-Mouse och skådespelaren Katarina Strandmark, barn till Eric Strandmark – legendarisk svensk skådespelare som omkom i en flygolycka i Trinidad år 1948. En annan känd kulturpersonlighet, som är närvarande i form av digital animering är poeten Derek Walcott.

- Genom att låta ett antal personer gestalta Walcotts röst och skapa en visuell representation över Walcott tänjer Santiago Mostyn på gränserna hur en berättelse kan genomföras, både visuellt och rent tekniskt, förklarar Joanna Sandell. I installationen får vi höra ljud genom paranötter som växer i Karibien, nötternas skal blir ett slags resonanshölje för ljudkällorna. Biologiskt och tekniskt material blir ett i installationen. På så vis är utställningen därmed en sinnebild för vår tid, där mobiltelefonen och den bärbara datorn nästan blivit en förlängning av vårt eget medvetande, oavsett vem vi är och var vi kommer ifrån.

Vernissage i Södertälje konsthall fredag den 23 september kl. 15.00-18.00. Öppet för allmänheten.

TID: Utställningen pågår 23 september till den 4 november. Öppet: onsdag–fredag 12–18, lördag 11–15.
PLATS: Södertälje konsthall, Storgatan 15, Lunagallerian, Södertälje.

För att komma i kontakt med konstnären, kontakta Maja-Lena Molin.