Två timmars fri parkering på tre parkeringsytor i centrala Södertälje

Från och med imorgon, onsdagen den 8 april, gäller två timmars fri parkering på parkeringsytorna vid: Centralplan, Tom Tits samt Torekällskolan. Därmed upphör fri parkering dygnet runt på dessa platser.

Måndagen den 30 mars 2020 täcktes betalautomaterna och fri parkering började att gälla hela dygnet på parkeringsytorna vid: Centralplan, Tom Tits samt Torekällskolan. Fri parkering dygnet runt gäller fram tills att skyltar levererats, samt omprogrammering av betalautomaterna kan ske.

Nu är detta klart, imorgon den 8 april, klockan 08.00 ändras fri parkering dygnet runt till: två timmars fri parkering på de tre parkeringsytorna. Plastsäckarna som nu täcker biljettautomaterna tas bort tidigt imorgon bitti. Två timmars fri parkering gäller fram till den 30 september 2020.

En annan förändring som träder i kraft den 8 april är det blir nya områdeskoder gällande EasyPark.

- Det är viktigt att den som parkerar på de här tre platserna, och som checkar in via EasyPark-appen, tittar på betalautomaten så att rätt områdeskod anges. Om inte den nya områdeskoden anges kommer parkeringen att kosta pengar, säger Lars Neimert, enhetschef parkering, samhällsbyggnadskontoret.

Beslutet om att erbjuda fri parkering i två timmar är en del av de åtgärder kommunen presenterat för att stödja det lokala näringslivet där många drabbas hårt till följd av spridningen av coronavirussjukdomen (covid-19). Syftet med fri parkering i två timmar är att stimulera handeln i Södertälje City, att underlätta för dem som vill handla och uträtta ärenden där. Läs mer om kommunens åtgärder: Stöd till Södertälje kommuns lokala näringsliv

Mer information

Lars Neimert, enhetschef parkering, samhällsbyggnadskontoret, Södertälje kommun, tel: 08-523 031 36, e-post: lars.neimert@sodertalje.se

Tage Gripenstam (C), ordförande tekniska nämnden, tel: 08-523 037 03, e-post: tage.gripenstam@sodertalje.se