Nyheter relaterade till coronaviruset

2022-03-07 Sista veckan för Hela Södertälje mot pandemin

I dag börjar sista veckan för Region Stockholms satsning Hela Södertälje mot pandemin. Det är god tillgänglighet vid vaccinationsbussarna – ta chansen att vaccinera dig.

2022-02-21 Hela Södertälje mot pandemin

Den 21 februari inleder Region Stockholm satsningen Hela Södertälje mot pandemin. Under vecka 8–10 görs en kraftsamling i kommunen för att underlätta för Södertäljebor, kunder, företagare och besökare att vaccinera sig. Vaccinationsbussar och hälsoinformatörer finns dessa veckor på många platser runt om i Södertälje kommun.

2022-02-03 De flesta restriktioner mot covid-19 tas bort 9 februari

Regeringen och Folkhälsomyndigheten bedömer att pandemiläget är tillräckligt stabilt för att inleda avvecklingen av smittskyddsåtgärderna. Den 9 februari 2022 påbörjas avvecklingen av åtgärderna mot covid-19.

2022-01-27 Förlängning av rekommendationer för att begränsa smittspridning

Den 26 januari förlängde Regeringen och Folkhälsomyndigheten de råd och rekommendationer som beslutades om den 12 januari för att begränsa spridningen av covid-19.

2022-01-20 Södertälje kommun avråder från besök vid våra vård- och omsorgsboenden

Med anledning av den höga smittspridningen av Covid-19 avråder Södertälje kommun från besök på samtliga vård- och omsorgsboenden tillsvidare. Avrådan ska inte förväxlas med besöksförbud, utan vi ber anhöriga att verkligen överväga om besök är nödvändigt.

2022-01-10 Fler åtgärder införs mot den ökade smittspridningen av covid-19

Folkhälsomyndigheten inför fler åtgärder mot smittspridningen som ökar kraftigt. Läget inom hälso- och sjukvården är mycket ansträngt. Allvarlig sjukdom har ökat kraftigt bland ovaccinerade. De nya åtgärderna gäller från och med den 12 januari.

2021-12-14 Tredje dos vaccin mot covid-19 från 60 år

Från och med i dag, 14 december, erbjuds personer över 60 år en tredje dos vaccin om det har gått sex månader sedan man tagit den andra dosen.

2021-12-08 Folkhälsomyndigheten inför nya råd och rekommendationer

I dag 8 december inför Folkhälsomyndigheten nya råd och rekommendationer för att begränsa spridningen av covid-19. Rekommendationerna gäller till och med den 31 januari 2022. Det viktigaste du kan göra för att skydda dig själv och andra är att vaccinera dig.

2021-11-30 Alla inresande till Sverige rekommenderas att testa sig för covid-19

Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla resenärer som har vistats i ett land utanför Norden att ta ett PCR-test för covid-19 efter inresan i Sverige. Rekommendationen omfattar alla, även svenska medborgare.

2021-11-11 Inställda provtagningsbussar i Geneta och Fornhöjden

Provtagningsbussar med assisterad provtagning för covid-19 som skulle varit på plats i Geneta och Fornhöjden den 11 och 12 november är inställda.