Nyhetsarkiv

Planerar du att resa med riksfärdtjänst under vid juluppehållet? Glöm inte att ansöka i god tid, sista ansökningsdagen för resor under jul är 2020-11-15.

Folklig magi i 1800talets Sverige. Föredrag om svartkonst på 1800-talet av den i ämnet kunnige Oskar Hejll.

Styrgruppen för ett bättre företagsklimat var och besökte Vårdinge by folkhögskola i Mölnbo där vi träffade rektor Kerstin Burström.

Den sista november stänger NIU ansökan för studier läsåret 22/23. Kontakta Andréas Lindbäck för mer information. andreas.lindback@sodertalje.se 070-722 03 79

Södertälje kommun delar ut priset till en person, förening, företag eller organisation som jobbar aktivt med hållbarhetsfrågor. Ekobanken vann förra året (se bilden). De två finalister som nominerats till årets hållbarhetspris är: Under Tallarna och Pingstkyrkans sociala center. Vinnaren utses under en prisutdelning i slutet av november/början av december.

Boende på kommunens särskilda boenden svarar varje år på socialstyrelsens enkät på hur de upplever sin vård och omsorg. Jämfört med 2018 mätning har resultatet förbättrats när det gäller hur boende uppfattar sin måltidssituation samt den boendes bedömning av vård- och omsorgens omfattning och personalens bemötande. Södertäljes svarsfrekvens var 38,5%

Boende på kommunens särskilda boenden svarar varje år på socialstyrelsens enkät på hur de upplever sin vård och omsorg. Jämfört med 2018 mätning har resultatet förbättrats när det gäller hur boende uppfattar sin måltidssituation samt den boendes bedömning av vård- och omsorgens omfattning och personalens bemötande. Södertäljes svarsfrekvens var 38,5%

På onsdagen tog Södertälje kommun, byggbolaget Peab och fastighetsägare Hemsö det första spadtaget för byggandet av ett äldreboende i Hovsjö. Boendet ska stå klart om drygt ett år.

I går återaktiverades krisledningsstaben med anledning av att kommunkoncernen gör ett omtag kring hur vi tillsammans fortsätter att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer under coronapandemin. Fokus ligger särskilt på att möjliggöra distansarbete och att minska belastningen i kollektivtrafiken.

Hemtjänsten förbättrar sitt resultat i året brukarundersökning jämfört med tidigare år. Med en svarsfrekvens på 50,8 % kan en positiv trend avläsas när man jämför 2020 års siffror med resultatet från 2018 års mätning. Arbetet att förbättra hemtjänsten tar tid men årets brukarundersökning visar att det långsiktiga arbetet börjat ge resultat även om mycket arbete återstår.