Budget- och skuldrådgivning

Har du skulder eller behöver du hjälp med din ekonomi? Om du är folkbokförd i Södertälje kommun kan du kontakta oss på kommunens budget- och skuldrådgivning. Rådgivningen är gratis och vi har tystnadsplikt.

Varje ärende är unikt och vi anpassar rådgivningen efter hur din situation ser ut.

Vi kan bland annat hjälpa dig med följande:

Budgetrådgivning

  • gå igenom din ekonomi
  • göra en budget för att få en bättre balans i din ekonomi

Skuldrådgivning

  • göra en översikt av skulderna
  • försöka hitta en hållbar lösning
  • ge stöd i kontakter med fordringsägare, inkassobolag och kronofogden

Skuldsanering

  • informera om vad skuldsanering är
  • hjälpa dig att ansöka om skuldsanering
  • ge stöd under hela skuldsaneringsprocessen

Kontaktuppgifter till budget- och skuldrådgivare i Södertälje kommun

Adress: Nygatan 23A, Södertälje

Telefon: 08-523 038 10

Det går bra att skicka e-post till oss på skuldradgivning@sodertalje.se

Telefontider: Måndag–torsdag 9–16, Fredag 9–14.

 

Vi rekommenderar dig att: expand_less expand_more

Betala de löpande räkningarna!

Det är viktigt att du inte får nya skulder. Betala alltid hyran och elen först. Om du har fått en påminnelse med påminnelseavgift är det viktigt att du betalar även denna avgift, så att du slipper få ett nytt krav på den avgiften senare.
Om du inte betalar hyran riskerar du att bli vräkt från din bostad. Om du är sen med hyran flera gånger kan hyresvärden vräka dig, även om du bara är några dagar försenad. Ett tips är att hyran kan dras på autogiro!

Var aktiv!

Om du har svårt att betala dina räkningar, var aktiv. Ta kontakt med dem du är skyldig pengar på en gång och förklara situationen. Försök att få dela upp betalningen i en avbetalningsplan eller att få betala räkningen senare.

Fundera på hur ditt nätverk av vänner, familj och bekanta ser ut. Berätta att du har ekonomiska svårigheter och våga be om hjälp.

Undvik betalningsanmärkningar!

Tänk på att det inte är säkert att du får någon betalningspåminnelse. Ett företag kan skicka din räkning direkt till ett inkassobolag eller till Kronofogden. Om din skuld går vidare till en inkassobyrå innebär det att du måste betala avgifter och en dröjsmålsränta.

Om din skuld blir registrerad hos Kronofogden kommer du att få en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning innebär att du till exempel inte kan teckna abonnemang och inte kan få hyreskontrakt. Därför är det mycket viktigt att du tar kontakt med företaget som du är skyldig pengar så snart som möjligt.

Se över dina utgifter!

Ta inga nya lån. Använd inte heller mer av de krediter du redan har. Klipp sönder dina kontokort och skicka tillbaka dem till de företag där korten är registrerade.

Se över dina utgifter, finns det något du kan dra in på?

Säg inte upp din hemförsäkring! Men du kan ringa runt till försäkringsbolagen och se om du kan få en lägre avgift än den du har.

Försök att lägga om de räkningar du får en gång i kvartalet eller en gång om året, så att du betalar dem varje månad istället. Det kan till exempel vara försäkringar. Genom att betala lika mycket varje månad får du bättre balans i din ekonomi.

Se till att du betalar rätt skatt för att undvika skatteskuld.

Gör en budget!

Om du själv vill göra en budget inför framtiden kan du använda Konsumentverkets budgetkalkyl och lägga in dina egna uppgifter. Du kan sedan jämföra med Konsumentverkets beräknade kostnader.
Konsumentverket gör varje år en beräkning av vad som är rimliga kostnader för hushåll av olika storlek. Läs mer om hushållsbudget och budgetkalkyler på Konsumentverkets webbplats. Du kan få råd och stöd både hos oss på kommunens budget- och skuldrådgivning och hos Kronofogdens kundcenter.