Äldreomsorg

Välkommen till Södertälje kommuns informationssidor om äldreomsorg! Här presenterar vi i kommunen en översikt över vilken hjälp du kan ansöka om att få när du har fyllt 65 år.

Här finns också mötesplatser för dig 65 + som är öppna för alla, det är bara att komma och gå som du vill, Kultur 365 som ordnar kulturaktiviteter för seniorer samt Fixarservice för dig från 67 år.

Äldreomsorgen finns till för dig som är över 65 år, när du behöver stöd i det dagliga livet. Vi hjälper dig att hitta rätt stöd utifrån dina behov så att du kan bo kvar hemma och leva ett så självständigt och tryggt liv som möjligt.

Vad ett självständigt och tryggt liv innebär är olika för oss alla. Därför påverkar även dina önskemål vilken form av stöd och hjälp du har rätt till.

För att få fixarservice hemma måste du ha fyllt 67 år. Läs mer under rubriken fixarservice.

Enligt lagen ska socialtjänstens omsorg om äldre vara inriktad på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Vi ska verka för att du som är äldre får möjlighet att leva och bo självständigt under trygga förhållanden, och ha en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap med andra. Du kan läsa mer om det i socialtjänstlagens 5 kapitel, 4 paragrafen

Här kan du läsa mer om den hjälp du kan ansöka om att få. All information om stödinsatser här på kommunens webbplats är allmän information. Eftersom allt stöd anpassas efter dina behov kan du inte veta säkert hur det blir för dig förrän handläggarna har hunnit göra din individuella bedömning.
Vill du ansöka om att få stöd följer du instruktionen under rubriken Så går en ansökan till.
Biståndshandläggarna på social- och omsorgskontoret hjälper dig med ansökan om du behöver. Du når biståndshandläggarna via kontaktcenter.

Ett trygghetslarm kan göra att du känner dig säkrare i ditt hem. Med hjälp av larmet kommer du i kontakt med personal inom hemtjänsten – till exempel om du ramlar och behöver hjälp.


Trygghetslarmet är ett armband eller ett halsband med en larmknapp på. När du behöver kalla på hjälp trycker du på larmknappen. Alla larm tas emot av en larmcentral som kontaktar hemtjänsten.


I samband med att du får larmet behöver du lämna ifrån dig två uppsättningar med nycklar så att de som ska komma och hjälpa dig när du larmar kan komma in. Det betyder att det även behövs portnycklar om du bor i lägenhet.


Vi tar ut en månadsavgift för trygghetslarm, se under Kommunens taxor och avgifter. [länk]


Vill du ansöka om att få trygghetslarm följer du instruktionen under rubriken Så går en ansökan till. 


Biståndshandläggaren på social- och omsorgskontoret hjälper dig med ansökan om du behöver. Du når biståndshandläggarna via kontaktcenter.

Du kan få trygghetsstöd genom till exempel telefontjänst eller en digital kontakt. Det kan vara för att du behöver en daglig kontakt, stöd i att planera, stöd i att hålla reda på tider eller något annat i din vardag.

Du bestämmer tillsammans med hemtjänstutföraren hur du vill att tjänsten ska fungera. Hemtjänsten kan höra av sig på olika sätt, till exempel genom ett telefonsamtal, ett sms eller ett skype-samtal.

Om du inte kan laga din egen mat kan du få bistånd till matdistribution beviljat. Du får då mat sänd direkt hem till dig.


Vill du ansöka om att få matdistribution följer du instruktionen under rubriken Så går en ansökan till.


Biståndshandläggaren på social- och omsorgskontoret hjälper dig med ansökan om du behöver. Du når biståndshandläggarna via kontaktcenter.

Kommunen erbjuder snöskottning och halkbekämpning som stödinsats. Den här insatsen kan du bara få om alla i hushållet bedöms vara i behov av stöd, eftersom alla vuxna i hushållet räknas som ansvariga för snöskottning och halkbekämpning.

Blir du beviljad snöskottning får du ett abonnemang från 1 november till 31 mars, som du betalar per månad oavsett vilket väder det är.

Priset för snöskottning hittar du under rubriken Kommunens taxor och avgifter.

Hemtjänsten ger dig stöd för att du ska kunna klara dig själv och bo kvar hemma. Du kan till exempel få hjälp med matdistribution, daglig omvårdnad, eller med serviceinsatser som städning och inköp.

Vill du ansöka om att få hemtjänst följer du instruktionen under rubriken Så går en ansökan till.

Du har möjlighet att önska vilken utförare du vill ha. Om du inte kan få den du har önskat får du en annan utförare tills det finns utrymme för dig hos den utförare du har önskat. Du hittar information om de olika utförarna under rubriken Hemtjänstutförare.

Att välja utförare är frivilligt. Fråga oss på myndigheten om du vill veta mer.

Biståndshandläggaren på social- och omsorgskontoret hjälper dig med ansökan om du behöver. Du når biståndshandläggarna via kontaktcenter.

Personer med omfattande funktionsnedsättning kan ansöka om bistånd för ledsagning. Ett exempel på omfattande funktionsnedsättning kan vara demens.
Ledsagning kan du få bistånd till om du behöver hjälp för att ta dig till tidsbokade besök inom hälso-och sjukvård, tandvård och medicinsk fotvård.

För dig som känner dig ensam erbjuder dagverksamheten möjlighet till sociala kontakter och gemenskap. Läs även om sociala verksamheter som är öppna för alla över 65 under rubriken Mötesplatser.
Dagverksamheten är biståndsprövad och till för dig som behöver stöd och omvårdnad för att kunna delta. Det innebär att det krävs ett beslut av en biståndshandläggare för att du ska få delta i dagverksamheten. Syftet med verksamheten är att du ska kunna få ditt behov av sociala kontakter och gemenskap tillgodosett. Verksamheten underlättar också för närstående genom att ge stöd och avlösning.

Du som har behov av regelbundna resor kan få bistånd till turbundna resor med taxi. Det gäller för att åka till dagverksamheten och vid växelvård. 

Du som har en funktionsnedsättning som gör det svårt att använda kollektivtrafiken kan ha rätt till färdtjänst. Färdtjänst gäller för resor inom det egna länet. Vill du resa utanför länet men inom Sverige kan du ansöka om riksfärdtjänst.

Får du färdtjänst beviljad får du en räkning varje månad på dina resor. Du betalar aldrig mer än vad ett SL-kort kostar för en månads resor.

Så här ansöker du om färdtjänst:

  1. Kontakta din läkare för att få ett läkarintyg för färdtjänst. Ett sådant läkarintyg är giltigt i tre månader.
  2. Läkaren eller du själv skickar sedan intyget till kontaktcenter. Du kan även välja att komma och lämna ditt läkarintyg direkt till kontaktcenter.
  3. När läkarintyget kommit in till kontaktcenter skickar vi dig en ansökningsblankett och en tid för en utredning av dina behov. Datumet för när vi träffas brukar vara ungefär två veckor efter det att vi har fått läkarintyget.
  4. Efter utredningen skickar kommunen dina handlingar till landstinget som fattar beslut om ifall du får färdtjänst eller inte. Vi skickar handlingarna senast dagen efter det att du har besökt oss, om din ansökan är komplett.
  5. Beslutet kommer direkt från landstinget hem till dig.

Vill du veta vilken väntetiden är just nu kan du se svaret på frågan Hur lång tid tar det att få beslut om färdtjänst, under rubriken Ansök om färdtjänst hos Färdtjänsten i Stockholms läns landsting.

Om du på grund av funktionsnedsättning har stora svårigheter att använda allmänna färdmedel och du behöver resa utanför länet, kan du ansöka om riksfärdtjänst. Denna möjlighet gäller bara inom Sveriges gränser.

En riksfärdtjänstresa kan du göra med allmänna färdmedel, eller med bil eller specialfordon. Hur mycket du betalar beror på hur lång resan är.

Ansökan måste komma in senast tre veckor före resan för att vi ska hinna handlägga ditt ärende. Vid större helger och i semestertider behöver du söka ännu tidigare.

Så här ansöker du:

  1. Beställ blanketten Ansökan om riksfärdtjänst.
  2. Behöver du hjälp hör du av dig till kontaktcenter.
  3. Fyll i blanketten och skicka den till social- och omsorgskontoret.

Kommunen utreder ditt ärende och du får ett beslut om ifall du har rätt till riksfärdtjänst för den resa du vill göra.

Du kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag hos kommunen om du har en bestående funktionsnedsättning och måste anpassa din bostad. Bidraget syftar till att du ska ha möjlighet till ett självständigt liv i din permanenta bostad.

För att kunna få bostadsanpassningsbidrag för kostnadskrävande åtgärder om du flyttar krävs det att det finns särskilda skäl till valet av bostad. Vid köp eller byte av bostad är det alltså viktigt att du väljer en bostad som är lämplig utifrån din funktionsnedsättning. Om du funderar på att köpa eller byta bostad kan du kontakta en handläggare för mer information, vänd dig till kontaktcenter.

Så här ansöker du:

  1. Fyll i blanketten Ansökan om bostadsanpassningsbidrag. Behöver du hjälp kan du få det av kontaktcenter.
  2. Kontakta en arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig för att få ett intyg om att åtgärderna du ansöker om är nödvändiga.
  3. Beskriv de åtgärder du söker bidrag för. Bifoga kopia på eventuella ritningar eller tekniska beskrivningar.
  4. Gör en kostnadsberäkning, eller bifoga helst kopior på eventuella anbud eller offerter.
  5. Bor du i en hyresrätt måste du också ha ett intyg från din hyresvärd om att du får utföra åtgärderna och att du inte måste återställa bostaden efteråt. Annars kan du bli återbetalningsskyldig.
  6. Skicka din ansökan till kontaktcenter.
    Ansökan ska alltså innehålla:
    en ifylld ansökningsblankett
    ett intyg från en sakkunnig om att du behöver åtgärderna
    en beskrivning av eller ritning över åtgärderna
    en kostnadsberäkning eller offert
    ett intyg från hyresvärden om du bor i en hyresrätt.
  7. Kommunens handläggare fattar sedan beslut utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag.
  8. Du får ett beslut där du får veta om du får bidrag för en eller flera av de åtgärder som du sökt bidrag för. Bidragsbeloppet motsvarar en skälig kostnad för åtgärderna.
  9. Om du inte är nöjd med beslutet kan det överklaga. I samma brev som beslutet får du information om hur du ska göra. Annars kan du följa den här allmänna instruktionen om att överklaga.

Om en person behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta egendom eller sörja för sin person kan hen få stöd av en ställföreträdare som är god man eller förvaltare.

Läs mer här för att få reda på mer om hur det fungerar och hur du ansöker. 

Avlösning i hemmet är till för din anhöriga. Det innebär att du har möjlighet att få tillsyn och omvårdnad i hemmet när din anhöriga behöver avlösning, exempelvis för återhämtning eller för att uträtta ärenden. 

När du under en kortare period behöver mer stöd och hjälp än du kan få hemma kan du ansöka om korttidsvistelse på ett boende. Du kan även ansöka om växelvård. Då bor du växelvis hemma och på ett korttidsboende. 

När du inte längre kan bo kvar hemma kan du få hjälp att flytta till en lägenhet i ett vård- och omsorgsboende. Du betalar hyra och en avgift för vård, omsorg, mat och förbrukningsartiklar.
Kommunen har flera boenden. Det finns ingen kö i egentlig mening utan det är behovet av hjälp som avgör fördelningen av lägenheterna inom vård- och omsorgsboendet.
På boendet finns det personal efter behov, och personalens kompetens anpassas till de boendes behov. Nattetid finns ambulerande sjuksköterskor att tillgå. Krävs det läkarvård ansvarar personalen för att tillkalla den kompetens som behövs.
Du kan läsa om kommunens vård- och omsorgsboenden här.





Här kan du läsa mer om öppna verksamheter för dig som är 65 och äldre, om kulturaktiviteter för seniorer samt om hjälp för dig som är 67 år och äldre med att fixa hemma. Välkommen att i kommunens regi träffa andra, vara så social som du känner för och ta en fika. Kontakta gärna fixarservice och få hjälp med sådant som innebär att du måste klättra eller lyfta tungt. 

Det finns ett tiotal mötesplatser som dagligen har verksamhet för dig över 65. Här kan du träffa andra och delta i olika aktiviteter.
Alla är välkomna och du kommer och går som du själv vill. Att besöka möteplatserna är gratis, och aktiviteterna styrs av besökarnas önskemål. Därför finns det inget fast utbud, utan alla har möjlighet att påverka innehållet.
Läs gärna mer om var och en av mötesplatserna för äldre. 
Kontakta samordnaren för frivilligverksamhet om du vill veta ännu mer. Du når hen via kontaktcenter.

Kultur 365 i Södertälje är en verksamhet som arbetar med ett brett och varierande utbud med aktiviteter för seniorer. Vårt mål är att skapa nya perspektiv och synsätt på aktivitet, social tillvaro och kulturellt tänkande för seniorer i Södertälje kommun.

Vi har stort fokus på äldreomsorgens verksamheter, där vi arbetar tillsammans med enheterna i syfte att utveckla och inspirera varandra kring olika kulturella aktiviteter på sina respektive enheter. En viktig satsning är PlaymÄkers som genom sitt nyfikna förhållningssätt till den äldre människan skapar spännande generationsmöten.

I samarbete med andra aktörer och ibland andra kommuner erbjuder vi ett program med upplevelser och aktiviteter i olika former till alla seniorer i Södertälje. Ett exempel är Folkparksdagen, ett annat är Camp 65+. Kontakta Kultur 365 om du vill veta ännu mer.

Verksamheten är ett samarbete mellan social- och omsorgskontoret och kultur- och fritidskontoret i Södertälje kommun.

Genom fixarservice får du som är över 67 år praktisk hjälp i ditt hem. Syftet är att förebygga fall och olycksrisker i hemmet. Servicen utförs av en anställd inom äldreomsorgen i Södertälje kommun.

Fixarservice är gratis, men eventuella materialkostnader måste du betala själv. Du har rätt att använda dig av fixarservice en gång per kalendermånad.

Fixarservice ger praktisk hjälp med vardagliga sysslor. Uppgifterna vi utför ska ta kort tid och inte vara akuta. Boka genom att kontakta fixarservice.
Informationen här på webbplatsen finns att ladda ner i fixarservices broschyr.

Exempel på tjänster som du kan få hjälp med är att:

  • sätta upp och ta ner gardiner
  • byta glödlampor och säkringar
  • ta ner och sätta upp saker i höga skåp
  • hämta och lämna saker i vinds- och källarutrymmen
  • flytta lättare möbler i bostaden
  • sätta upp tavlor och tavelkrokar
  • ordna med mattor och sladdar för att göra bostaden säkrare
  • ordna med balkonglådor och tyngre blomkrukor
  • hjälpa till att förutse eventuella olycksrisker i hemmet
  • montera brandvarnare och kontrollera batteriet.

Observera att i fixarservice ingår inte:

  • tjänster som kräver ett beslut av en biståndshandläggare, som exempelvis städning och snöskottning
  • uppgifter som kräver yrkeskunniga hantverkare, som till exempel elektriker eller rörmokare
  • tjänster som olika serviceföretag tillhandahåller, till exempel fönsterputsning och flyttverksamhet eller att köra grovsopor till återvinningsstationer.

Du kan läsa om vad du som är över 65 kan få hjälp med under rubriken Vilket stöd kan jag ansökan om att få.

När du ansöker om att få stöd gör en biståndshandläggare en utredning. Utredningen avser att se dina förmågor och det eventuella behov du har av stöd. Oftast ingår ett hembesök i utredningen med syfte att få en uppfattning om hur du klarar dig i din hemmiljö. För att styrka vissa funktionsnedsättningar krävs läkarintyg som underlag till utredningen.

Du kan ansöka genom att ringa eller skriva till oss. Det går också att anmäla oro för någon annan.

Så här ansöker du om stödinsatser för äldre:

  1. Fyll i dina kontaktuppgifter i blanketten Ansökan om äldreomsorg.
  2. Glöm inte att kryssa i och skriva under att vi får kontakta andra myndigheter när vi utreder din ansökan.
  3. Beskriv vad det är du vill ansöka om som du behöver stöd för. Var gärna så utförlig som möjligt.
  4. Du kan få hjälp med att fylla i din ansökan av en biståndshandläggare om du vill. Då frågar du efter en biståndshandläggare på kontaktcenter.
  5. Om du får hjälp av någon annan än kommunens handläggare att fylla i ansökan vill vi kunna se det i blanketten. Fyller du i blanketten själv behöver du naturligtvis inte bry dig om de rutorna där andra ska skriva sina kontaktuppgifter.
  6. Skicka in din blankett till myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning. 
  7. När din ansökan kommit in så utreds den av en biståndshandläggare. Utredningen avser att se dina förmågor och det eventuella behov du har av stöd. Oftast ingår ett hembesök i utredningen med syfte att få en uppfattning om hur du klarar dig i din hemmiljö, men det beror förstås på vad det är du vill ha hjälp med. För att styrka vissa funktionsnedsättningar krävs läkarintyg som underlag till utredningen.
  8. Utredningen tar från någon dag till flera veckor, innan beslutet är klart. Tidsåtgången beror på vad du har ansökt om. Ett boende kan det ta längre tid att utreda.
  9. När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut där det framgår om din ansökan blivit beviljad eller inte. Fick du nej har du rätt att överklaga. Det ska framgå av beslutsbrevet hur du ska göra, men annars kan du följa denna allmänna instruktion om hur du överklagar.
  10. Om vi har beviljat din ansökan har vi också sänt ett uppdrag till den utförare som ska utföra insatser hos dig.
  11. Om vi har beviljat din ansökan och du har fått hemtjänst, då har du också fått besked om att du har möjlighet att önska vilken utförare inom hemtjänsten som du vill ha. Om du inte kan få den du har önskat får du en annan utförare tills det finns utrymme för dig hos den utförare du har önskat. Du hittar information om de olika utförarna under rubriken Hemtjänstutförare. Att välja utförare är frivilligt. Fråga oss på myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning om du vill veta mer.

Om ditt behov har förändrats och du behöver mer eller mindre stöd och hjälp kontaktar du myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning via kontaktcenter.

I Södertälje kommun gäller lokala värdighetsgarantier för biståndshandläggning, hemtjänst och vård- och omsorgsboende.

Äldreomsorgens mål är att äldre genom stödinsatser ska kunna fortsätta leva ett värdigt liv och känna välbefinnande så långt det är möjligt.

Värdighetsgarantierna sätter en standard för vad brukarna kan förvänta sig i äldreomsorgen. Om kommunen inte lever upp till garantierna ska brukarna ta kontakt med kommunen för att anmäla detta.

Det gör man genom att kontakta verksamhetens personal eller genom att ringa Kontaktcenter på 08-523 010 00. Du kan också skicka ett e-postmeddelande till Social-ochomsorgskontoret@sodertalje.se

Läs mer i broschyren som du hittar under Länkar

Föreningen Väntjänst i Södertälje är en fristående, ideell förening utan bindning till andra pensionärsorganisationer. Vi är volontärer som är villiga att ge av vår tid och vårt engagemang till att hjälpa behövande medmänniskor i Södertälje kommun.

Vad kan jag få hjälp med av någon från Väntjänsten?

Föreningens syfte är att avhjälpa isolering och göra tillvaron angenämare. Vi samarbetar med hemtjänsten och fungerar som ett komplement till denna.
Väntjänsten kan till exempel hjälpa dig genom att:

  • ta med dig på promenader
  • följa med vid läkarbesök
  • läsa högt ur tidningar, böcker, eller bara prata en stund
  • uträtta småärenden
  • ringa samtal.

Hur gör jag om jag vill ha hjälp av Väntjänsten?

Om du vill ha vår hjälp kan du ringa till vår expedition.

Det här behöver Väntjänsten veta när du ringer och ber om hjälp:

  • namn
  • adress
  • telefonnummer.

Vi ringer sedan tillbaka till dig för att bekräfta åtagandet med uppgifter om vem av våra hjälpare som kommer att komma till dig. Alla som arbetar för föreningen har ID-kort och tjänsterna är helt gratis.

Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning

Per telefon når du oss via kontaktcenter 08-523 010 00

Mejladress: aldrefunktionsnedsattning@sodertalje.se

 

Postadress: Södertälje kommun, Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning, 151 89 Södertälje

Fixarservice

Boka fixarservice genom att lämna ett meddelande på vår telefonsvarare, dygnet runt. Vi ringer tillbaka så fort som möjligt, dagtid måndag - fredag.

Mejladress: fixarservice@sodertalje.se

Telefonnummer: 08-523 063 93

Ideella föreningen Väntjänsten

Våra volontärer hjälper dig med enkla saker i vardagen, som till exempel högläsning eller ärenden. När vi inte har telefontid kan du lämna ett meddelande på vår telefonsvarare. Vi ringer tillbaka så snart som möjligt, dagtid måndag-fredag.

Telefonnummer: 08-550 131 16

Telefontider: vardagar 9.30-11.00

Besöksadress: Karlslundsgatan12

Besökstider: vardagar 9.30-11.00