Trygghetslarm

Trygghetslarmet kan du använda om du exempelvis ramlar, blir sjuk eller om det händer något när du är hemma. Trygghetslarmets larmcentral svarar på larm dygnet runt och svarar inom 2 minuter. Blir du akut sjuk ska du ringa larmnumret 112. Larmcentralen kan hjälpa till att ringa om du inte klarar det själv.

Trygghetslarmet består av en larmenhet och en larmknapp. Du kan välja larmknapp som halsband eller armband.

Trygghetslarmet fungerar endast i din bostad.

Ansök om trygghetslarm expand_less expand_more

Du kan ansöka om trygghetslarm via en blankett eller via en e-tjänst. 

Ansökan via e-tjänst

Du kan ansöka om trygghetslarm via e-tjänsten Medborgarsidan Äldre. Observera att den person som ansökan avser måste logga in i e-tjänsten.

Ansökan via blankett

Du kan även ansöka om trygghetslarm genom att fylla i en ansökningsblankett.

Skriv ut, fyll i och skicka blanketten till:

Södertälje kommun
Myndigheten för äldre och funktionsnedsättning
151 89 Södertälje

När vi fått din ansökan kommer kommunens biståndshandläggare att kontakta dig. Tillsammans går ni igenom dina behov och önskemål. Därefter gör handläggaren en bedömning av dina behov och fattar beslut.

Hur mycket kostar trygghetslarmet? expand_less expand_more

Du betalar en avgift varje månad du har trygghetslarmet. Du hittar information om avgiften här:

Avgifter för äldre och personer med funktionsnedsättning

Så här fungerar trygghetslarmet

Det här händer när du larmar expand_less expand_more
  1. Du larmar genom att trycka på larmknappen eller på den röda knappen på larmenheten.
  2. Larmcentralen ringer din larmenhet och frågar dig vad som har hänt via högtalaren.
  3. Om du behöver hjälp skickar larmcentralen personal från hemtjänsten hem till dig.
  4. Hemtjänsten åker hem till dig så snart de kan och hjälper dig.

Om larmcentralen inte kan höra dig när du larmat skickar den hem hemtjänsten till dig för att kontrollera hur du mår.

Ha alltid på dig din larmknapp när du är hemma expand_less expand_more

Ha alltid på dig din larmknapp när du är hemma. Larmknappen är vattentålig och du kan bada med den.

Prova trygghetslarmet en gång i månaden expand_less expand_more

Prova trygghetslarmet en gång i månaden. Tryck på larmknappen och säg till larmcentralen att du provlarmar när de svarar.

Om ditt trygghetslarm inte fungerar! Ring oss omgående. Tel. 08-523 012 34

Om du har larmat av misstag expand_less expand_more

·       Oroa dig inte för att larma av misstag. Låt larmet gå fram och berätta att du råkade larma.

Om du reser bort expand_less expand_more

Är du bortrest en längre period ska du lämna larmknappen hemma. Provlarma när du kommer hem för att kontrollera att larmet fungerar.

Dörren måste gå att låsa upp av hemtjänsten. expand_less expand_more

Använd inte säkerhetskedjan eller lås som gör att vi inte kan låsa upp dörren från utsidan. Du får betala om vi måste ringa efter låssmed.

Inspelning av larmsamtal expand_less expand_more

Larmcentralen spelar in alla larmsamtal. I efterhand kan behörig personal lyssna på samtal om de behöver ta reda på vad som har hänt. Inspelningar sparas i 1 år och raderas därefter automatiskt.

Ta hand om ditt trygghetslarm expand_less expand_more
  • Om du tappat bort din larmknapp och behöver en ny. Om du inte hittar din gamla larmknapp får du betala en avgift för den nya.
  • Byte av batterier. Vi byter batterier och kontaktar er när det är dags.
  • Sladden till larmenheten ska sitta i eluttaget. Dra inte ut sladden till larmenheten i annat än nödfall.
  • Strömavbrott. Larmenheten har ett inbyggt batteri och klarar strömavbrott i upp till 72 timmar.

Sköt om ditt larm

  • Larmenheten kan dammtorkas.
  • Armband/halsband kan tvättas.
  • Är ditt armband eller halsband trasigt får du i första hand hjälp av din hemtjänst.
Hur vet du om larmet fungerar? expand_less expand_more

  Larmet testas automatiskt varje dag. Är det är något fel på larmet kontaktar vi dig.  

Installation av larmet och trygghetslås

När du har beviljats trygghetslarm kommer kommunens Installations- och servicegrupp att kontakta dig för att bestämma när larmet ska installeras. När du får trygghetslarm installeras ett trygghetslås på din dörr och på porten, utan kostnad. Mer information om trygghetslås

Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad som gäller för din hemförsäkring när du lämnar ifrån dig dina nycklar till hemtjänsten.

När du inte längre behöver ditt larm eller ska flytta  

Kontakta Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning för att avsluta larmet eller anmäla en flytt. Kontakta dem minst 2 veckor före flytt.

Utrustning som är förstörd eller inte återlämnas får du betala.