Kvalitet och utveckling

Vi vill ge dig bästa möjliga omsorg, vård och service. För att kunna göra det arbetar vi aktivt med att följa upp och utvärdera kvaliteten i vårt arbete. Då får vi möjlighet att lära oss, förbättra där det behövs men även visa på att det vi gör är det rätta. Här kan du läsa mer om vårt arbete och hur du kan vara delaktig i vårt kvalitetsarbete:

Brukarundersökningar

Nationell brukarundersökning funktionshinder

Sveriges kommuner och landsting, SKL, genomför en brukarundersökning för att mäta fyra kvalitetsområden - självbestämmande, bemötande, trygghet och trivsel. Enkäten riktar sig till vuxna personer med funktionsnedsättning inom både LSS- och socialpsykiatrin.

Du kan ta del av resultatet i kommun- och landstingsdatabasen Kolada.

Nationell brukarundersökning om hemtjänst och särskilt boende

Socialstyrelsen genomför varje år en brukarundersökning för att undersöka hur äldre uppfattar äldreomsorgen. Enkäten skickas ut till alla över 65 år som har hemtjänst eller bor på särskilt boende. Du kan ta del av resultaten för på Socialstyrelsens webbplats.

Äldreguiden

I Äldreguiden kan du jämföra äldreboende och hemtjänst i hela Sverige. Guiden bygger på information som samlats in från landets kommuner. Både kommunala, privata och ideella verksamheter finns med. Du kan till exempel få information om:

  • Antal platser på vård- och omsorgsboenden
  • Äldres omdöme om sin omsorg

 Gå in och gör din egen jämförelse på Äldreguiden

Öppna jämförelser

På socialstyrelsens webbsida kan du ta del av resultatet från jämförelser inom äldreomsorgen och hemsjukvården samt resultatet från jämförelser inom socialtjänsten och hälso- och sjukvården.

Lämna dina synpunkter

Dina synpunkter är värdefulla och hjälper oss i vårt utvecklingsarbete. Du kan lämna dina synpunkter genom att

  • lämna dem direkt till personalen eller deras närmaste chef
  • skicka in dem via vår e-tjänst för synpunkter och klagomål eller
  • ringa kommunens kontaktcenter på telefonnummer 08-523 010 00.

Du som väljer att lämna dina kontaktuppgifter får en bekräftelse på att vi har tagit emot din synpunkt. Den lämnas till den ansvariga chefen som sedan tar hand om den.

Du kan även välja att lämna din synpunkt anonymt.