Psykisk ohälsa

Du som har en långvarig och allvarlig psykisk ohälsa kan få stöd och hjälp från kommunen. Alla stöd- och hjälpinsatser ska ges så att du kan leva ett så oberoende och självständigt liv som möjligt.

Både du som själv har psykiska besvär och du som är anhörig kan få stöd.

Om du drabbas av psykisk sjukdom eller psykisk ohälsa ska du i första hand vända dig till din vårdcentral, och i andra hand till den lokala psykiatriska mottagningen på Södertälje sjukhus.

På den lokala mottagningen finns ett konsult- och mottagningsteam. Teamet leds av en psykiatriker, och har personal för all psykiatrisk vård som kan bedrivas inom öppenvården.

Vid akut behov av psykiatrisk hjälp ska du vända dig till länsakuten på Sankt Görans sjukhus. De har telefonnummer 08-123 49 200.

Du får träffa en socialsekreterare för ett inledande informationssamtal. Socialsekreteraren ger dig information om vilka stödinsatser som socialtjänsten har. Om du önskar fortsatt kontakt efter informationssamtalet inleds en utredning av en socialsekreterare.


Till oss kan också polis, sjukvårdspersonal och anhöriga till någon med psykiskt ohälsa vända sig och anmäla oro. Du som anmäler kan också få råd och stöd kring din oro.

Utredningen görs av en socialsekreterare som tillsammans med dig går igenom vilket behov av stöd och hjälp du har, och hur du bäst ska få ditt behov tillgodosett.


Du får svara på frågor om din hälsa, utbildning, arbete, familj med mera. Vi sammanställer sedan utredningen skriftligt och du får ett beslut där vi talar om hur vi kan hjälpa dig.


Det står i beslutet hur du ska göra om du vill överklaga. På kommunens webbplats finns även en generell text om hur du ska göra när du överklagar. 


Om du utöver insatser från socialtjänsten har behov av sjukvårdsinsatser har du rätt till en samordnad individuell plan (SIP) med landstinget. I så fall hjälper vi dig med det. Utifrån dina önskemål samverkar vi även med andra.

Beslutet om vilket stöd du kan få fattar vi utifrån dina behov och det som står i socialtjänstlagen. [länk]

Vi gör sedan en genomförandeplan tillsammans med dig och med beslutet som utgångspunkt. Här kan du läsa om de stödinsatser som finns att tillgå.

Samordning av din rehabilitering

Det innebär att du får en samordnare utsedd. Samordnaren hjälper dig bland annat med planering och uppföljning av rehabiliteringen, och i kontakter med olika myndigheter.

Boendestöd

Du får stöd i att planera och genomföra olika aktiviter i vardagslivet.

Arbetsrehabilitering

Du får stöd av en arbetskonsulent som vägleder och hjälper dig att hitta arbete, arbetsträning eller studier utifrån dina önskemål och din förmåga.

Sysselsättning

Du får delta i till exempel gruppverksamheter eller studiecirklar.

Social kontaktperson

Du får en social kontaktperson. Tillsammans kan ni till exempel delta i fritidsaktiviteter.

Personal inom socialtjänsten får inte lämna ut uppgifter om dina personliga förhållanden. Med personliga förhållanden avses i praktiken alla uppgifter om dig.


Du kan lämna samtycke till att vi lämnar ut uppgifter. Ett samtycke kan du återkalla när som helst.


Läs mer om regler och specialfall under rubriken Sekretess. [länk]

Personligt ombud finns till för dig som är mellan 18 och 65 år och som har en psykisk funktionsnedsättning eller långvarig psykisk ohälsa.
Vår verksamhet är fristående från kommunens övriga verksamheter.
Vi försöker se till att samhällets olika insatser planeras, samordnas och genomförs. Vi kan ge råd och stöd i kontakten med till exempel myndigheter.

Stödet är frivilligt och kostnadsfritt och kan sökas av dig själv eller med hjälp av någon annan. Vi skriver inte journaler och vi har tystnadsplikt. Läs mer om det under rubriken Sekretess. [länk]
Kontakten med ett personligt ombud utgår från dina behov. Tillsammans formulerar vi uppdrag utifrån vad du behöver för vård, stöd och service. Vår verksamhet är fristående från kommunens övriga verksamheter.

Vi försöker se till att samhällets olika insatser planeras, samordnas och genomförs. Vi kan ge råd och stöd i kontakten med till exempel myndigheter.

Personligt ombud är ett tillfälligt stöd för att du ska få ta del av det du har rätt till och behov av i samhället. Vårt samarbete avslutas när uppdragen är slutförda. Börja med att höra av dig till oss personliga ombud. Under rubriken Kontakt hittar du kontaktuppgifter.

Någon annan kan även ta kontakt åt dig, men det viktigaste är att du själv vill komma till oss. Vi kan träffas på vårt kontor på Nygatan 4, eller ses någon annanstans om du hellre vill det. Om du vill får du gärna ta med dig en person som stöd under mötet.

Du som lever med någon eller stöder någon som är psykiskt sjuk kan få råd och hjälp av vår anhörigkonsulent. Läs mer om det under stöd till dig som anhörig.

Vi som arbetar på kommunen tar gärna emot synpunkter och svarar på dina frågor.

Nytt namn och ny adress från och med 17 mars 2017

Socialpsykiatriska rehabiliteringsenheten (SPR) (tidigare Allmänpsykiatriska rehabiliteringsenheten)

Vill du ha rådgivning eller ansöka om stöd är du välkommen att kontakta oss. Ringer du oss när vi inte har telefontid går det bra att lämna meddelande på telefonsvararen. Vi ringer tillbaka samma dag eller senast kommande vardag. På kvällar och helger kan du istället ringa till socialjouren.

Telefonnummer: 08-523 061 85

Telefontider: vardagar kl. 13.00–14.00

Mejladress: allmanpsykiatriska-rehabiliteringsenheten@sodertalje.se

Ny besöksadress: Kvarnbergagatan 8, Södertälje

Ny postadress: Socialpsykiatriska rehabiliteringsenheten, Södertälje Kommun, Kvarnbergagatan 8, 151 89 Södertälje.

Personliga ombuden

Vi kan ge råd och stöd i kontakten med till exempel myndigheter, och vår verksamhet är fristående från kommunens övriga verksamheter. Vi försöker se till att samhällets olika insatser planeras, samordnas och genomförs. 

Telefonnummer : 08-523 013 55, 08-523 068 35, 08-523 020 98, 08-523 042 04

Mejladress: personligtombud@sodertalje.se

Besöksadress: Nygatan 4