Oro för barn och unga

Ett barn tittar ut ur ett fönster

Om du är orolig för hur ett barn eller ungdom mår eller har det hemma kan du göra en anmälan till oss på socialtjänsten. Det kallas för att göra en orosanmälan.

Att göra en orosanmälan

Om du orolig för hur ett barn mår eller har det hemma bör du göra en anmälan om oro till socialtjänsten. Det räcker med att du är orolig för ett barn för att göra en anmälan, dina misstankar behöver inte vara bekräftade. Det är vi på socialtjänsten som utreder om barnet behöver stöd eller hjälp.

Vem kan göra en orosanmälan

Alla kan göra en anmälan, som privatperson kan du välja att vara anonym men det är alltid bäst om du berättar vem du är.

Som tjänsteperson inom bland annat förskola, skola och hälsovård har en skyldighet att anmäla oro och kan inte vara anonym. En anmälan bör göras skriftligt. Här kan du läsa mer om anmälningsskyldighet för dig som är skyldig att anmäla oro för barn.

Anmälan via telefon

Om du vill prata med en socialsekreterare kan du ringa till mottagningsgruppen barn och ungdom på telefon 08-523 038 08.

Tänk på att inte uppge ditt namn om du vill vara anonym. Den som gör en anmälan i sin yrkesroll har anmälningsplikt och kan inte vara anonym.

Våra telefontider

  • Måndag-torsdag 08.15-16.45
  • Fredag 08.15-15.00

Vid akut behov av skydd och stöd utanför kontorstid ska socialjouren kontaktas på telefon 08-5230 38 70.

Orosanmälan via brev

Du kan göra en anmälan genom att skicka ett brev till Mottagningsgruppen Barn och ungdom.

Adress: Mottagningsgruppen Barn och Ungdom, Socialkontoret, 151 89 Södertälje

Orosanmälan via E-tjänst

Socialtjänsten läser och handlägger regelbundet alla inkommande ärenden under kontorstid. Om du gör en anmälan efter vår kontorstid kommer vi inte att se din orosanmälan förrän nästkommande arbetsdag. Observera att vi arbetar till klockan 15 på fredagar och dag före röd dag.

Du kan inte vara anonym när du använder e-tjänsten.

Det händer efter en anmälan expand_less expand_more

Vi på socialtjänsten tar ställning till om vi bedömer att barnet kan vara i behov av stöd eller skydd. Det gör vi genom att se på vad oron handlar om och ofta träffar vi barnet och barnets vårdnadshavare på ett möte. På mötet talar vi om innehållet i anmälan. I bland räcker det med ett möte men andra gånger måste barnets behov utredas vidare.

När vi tagit emot din orosanmälan så kommer vi på socialtjänsten att ta reda på om barnet behöver stöd eller hjälp. Beroende på vad oron handlar om träffar vi barnet och barnets vårdnadshavare på ett eller flera möten. På mötet pratar vi om innehållet i anmälan. 

Efter det att vi har haft möten så bestämmer vi om det ska inledas en utredning eller inte.

Insatser expand_less expand_more

Om barnet fortfarande behöver stöd efter utredningen beviljar socialtjänsten en insats som ofta gäller både barnet och barnets föräldrar. Ibland kan barn behöva skydd och bli placerade i ett familjehem eller ett hem för vård och boende, ett HVB-hem.

Alla insatser följs upp regelbundet. Barn och föräldrar ska få möjlighet att säga vad det tycker om insatsen och vara delaktiga i utformningen av insatsen.

Du kan läsa mer om vilket råd och stöd du själv kan söka under Stöd till barn, unga och föräldrar.