Vård- och omsorgsboende

När dina behov av vård och omsorg är så stora att du inte längre kan bo kvar hemma kan du söka plats på ett vård- och omsorgsboende.

En del boenden riktar sig till personer med stora fysiska vårdbehov och andra till personer med demenssjukdom. Flera boenden vänder till båda grupperna, men har olika avdelningar beroende på vilket stöd du har störst behov av. 

På vård- och omsorgsboendet finns det alltid omsorgspersonal på plats och tillgång till sjuksköterskor dygnet runt. Dagtid finns tillgång till fysioterapeut och arbetsterapeut. Läkare gör regelbundna besök på boendet.

Vem kan få plats på ett särskilt boende?

För att bli erbjuden särskilt boende behöver du uppfylla ett eller flera av följande kriterier:

  • Du har ett stort omvårdnadsbehov dygnet runt.
  • Du behöver medicin och stor kontinuerlig närhet till personal.
  • Du känner oro på grund av till exempel psykisk ohälsa eller demenssjukdom som påverkar din förmåga att fungera i ordinärt boende.

Lägenheten på boendet

På vård- och omsorgsboendet har du en egen lägenhet. Lägenheten hyr du av Samhällsbyggnadskontoret på Södertälje kommun. Lägenheten har egen toalett och dusch samt de flesta pentry och kylskåp. Alla lägenheter är utrustade med tv-uttag samt vid behov trygghetslarm.

I lägenheten finns höj- och sänkbar säng med madrass och viss belysning. I övrigt får du inreda med personliga saker och möbler. 

Boendet har också gemensamma lokaler, som matrum, sällskapsrum, kök och tvättstuga.

Så här ansöker du om stöd

1. Ansök expand_less expand_more

Du kan ansöka via e-tjänst, blankett eller få hjälp av en biståndshandläggare. När du ansöker ska du beskriva varför du behöver stöd och vilken insats du söker.

Ansök via e-tjänst

E-tjänst: Ansökan enligt socialtjänstlagen äldreomsorg och funktionsnedsättning

För att ansöka via e-tjänst behöver du logg in med mobilt BankID eller Freja eID.

Ansök via blankett

Ansökan enligt socialtjänstlagen äldreomsorg och funktionsnedsättning
Kontaktcenter kan skicka en ansökningsblankett till dig via post och det finns även möjlighet att hämta blanketten i receptionen i Stadshuset.

Ansök via biståndshandläggare

Om du behöver hjälp att fylla i ansökan kontaktar du biståndshandläggarna via kontaktcenter. 

2. Utredning av ansökan expand_less expand_more

När du har lämnat in din ansökan gör en biståndshandläggare en utredning. Biståndshandläggaren har samtal med dig för att få veta mer om dina behov och din situation. Ofta gör biståndshandläggaren ett hembesök. Ibland kan du behöva lämna in läkarintyg som underlag till utredningen.

Det kan ta från några dagar till flera veckar innan beslutet är klart. Det beror på vad du har ansökt om och vilka uppgifter vi behöver få in under utredningen.

3. Beslut expand_less expand_more

När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut. Ansökte du via brev skickar vi beslutet med posten. Ansökte du i e‑tjänsten får du beslutet där.

I beslutet får du information om din ansökan har blivit beviljad eller fått avslag. Beslutet grundas på dina behov och prövas mot socialtjänstlagen (SoL) eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

    1. Om din ansökan blir beviljad får du information om hur din insats ska komma igång.
    2. Om du får avslag på din ansökan har du rätt att överklaga. I beslutet framgår det hur du ska göra för att överklaga. Du måste överklaga inom tre veckor efter att du fått beslutet. Här kan du läsa en allmän instruktion om hur du överklagar.
4. Om ditt behov av äldreomsorg ändras expand_less expand_more

Om ditt behov av stöd och hjälp har förändrats kontaktar du Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning via kontaktcenter.

Övrig information

Parboendegaranti expand_less expand_more

Vi har parboendegaranti. När du  får beslut om plats på ett vård- och omsorgsboende kan även din partner få flytta med.  Ni bor då tillsammans i samma lägenhet. Ni måste ha bott tillsammans varaktigt innan flytten till boendet.

Det finns platser för parboende på flera av kommunens boenden. Du måste ansöka om parboende. Har du frågor om detta kontaktar du biståndshandläggaren. 

Riktlinjen gäller för personer som är 65 år och äldre. 

Aktiviteter expand_less expand_more

Du har möjlighet att vara på med olika aktiviteter, både gemensamma och individuella. Det varierar vilka slags aktivieter de olika boenden anordnar.

Några exempel på aktiviteter är:

  • gymnastik
  • högläsning
  • musikunderhållning
  • bingo.
Dina uppgifter dokumenteras expand_less expand_more

För att du ska få det stöd och den hjälp vi har kommit överens om dokumenterar personalen det som är viktigt. Dokumentationen är skyddad från obehöriga. Alla medarbetare och chefer arbetar under sekretess och tystnadsplikt.

Hyra och avgifter expand_less expand_more

Du betalar hyra för lägenheten och avgift för omsorg, förbrukningsvaror och mat.

Hyran för lägenheten varierar mellan olika boenden och ibland kan hyran variera även inom ett boende. Skillnaden beror främst på lägenhetens storlek.

Vilken avgift du ska betala räknas fram utifrån din inkomst, din hyra och ett minimibelopp. För att vi ska kunna räkna ut hur mycket du ska betala i avgift behöver vi uppgifter om dina inkomster.

Avgifter och hur lämnar uppgifter om inkomst

Flytta in på boendet expand_less expand_more

I samband med inflyttning skickas ett hyreskontrakt till dig. Nyckeln till lägenheten hämtar du hos personalen på vård- och omsorgsboendet. Du måste också ha en hemförsäkring ordnad för din lägenhet.

När du flyttat in och kommit på plats kommer teamet på boendet hålla ett välkomstsamtal med dig för att få veta hur du vill ha det och vilket stöd du behöver

Du får en kontaktman som kommer att ha en nära kontakt med dig i vardagen. Kontaktman kommer tillsammans med dig gå igenom den hjälp du behöver och hur du vill ha den utförd. Det ni kommer överens om skriver ni ned i en genomförandeplan, som är personalens stöd i omsorgen kring dig.

Bra att veta när du flyttar till vård- och omsorgsboende

Byte av vård- och omsorgsboende expand_less expand_more

Vill du byta boende lämnar du in en intresseanmälan om byte av vård- och omsorgsboende. Blankett får du av bostadssamordnaren på myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning. Du ställs i kö till det önskade boendet och får erbjudande i mån av plats.

Om du inte är nöjd expand_less expand_more

Om du inte är nöjd kan du lämna synpunkter och förbättringsförslag muntligt eller skriftligt. Muntligt kan du lämna till din kontaktman eller till chef på vård- och boendet. Skriftligt kan du lämna synpunkter i vår e-tjänst.

Lämna synpunkter och klagomål äldreomsorg (e-tjänst)

Värdighetsgarantier för vård- och omsorgsboende expand_less expand_more

I Södertälje kommun finns det värdighetsgarantier för äldreomsorgen. Värdighetsgarantierna sätter en standard för vad du som tar emot vård och omsorg från oss kan förvänta dig av oss. De utgår från den nationella värdegrunden i socialtjänstlagen och innebär att all personal ska arbeta för att du ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.

Delaktighet

Din vård och omsorg ska vara anpassad till dina behov och din situation, därför är det viktigt att du är så delaktig som möjligt i planerandet av när och hur dina insatser ska utföras. Av den orsaken garanterar vi att:

  • du erbjuds en kontaktman inom en vecka efter inflyttning. Du har när som helst möjlighet att byta kontaktman om du så önskar.
  • du och din kontaktman tillsammans upprättar en genomförandeplan för hur vården och omsorgen ska utformas utifrån dina önskemål och behov. Genomförandeplanen följs upp och uppdateras minst en gång i halvåret.

Bemötande

Vi vill att du alltid ska uppleva att du får ett gott bemötande från vår sida, samt du känner dig sedd och lyssnad till. Av den orsaken garanterar vi att:

  • vi bemöter vi dig med respekt och lugn och lyssnar till vad du har att säga.
  • vi inte pratar över huvudet på dig, eller för samtal med andra personer när vi utför omsorgsinsatser.
  • vi bemöter dina anhöriga med respekt och förståelse för deras situation.
    du och dina anhöriga erbjuds ett välkomstsamtal inom en vecka efter du flyttat in hos oss.
  • vi ser till dina förmågor och bemöter dig utifrån ett rehabiliterande och aktiverande förhållningssätt.

Trygghet

Vi vill att du ska känna dig trygg med den vård och omsorg du erbjuds och i mötet med oss. Av den orsaken garanterar vi att:

  • vi alltid bär namnskyltar.
  • vi alltid knackar på dörren innan vi går in till dig. Vi berättar vad vi ska göra under besöket hos dig.
  • vi förbereder dig inför vård- och omsorgsinsatser, så att du hela tiden vet vad som händer.
  • du har möjlighet att ha en personal vid din sida i livets slutskede.
  • du får en omvårdnadsansvarig sjuksköterska som har ett övergripande ansvar för dina behov av hälso- och sjukvård, samt tillsammans med en sjukgymnast och arbetsterapeut hjälper dig att förebygga ohälsa och följer upp hur du mår.
    vid nyrekrytering av fast personal anställs endast personer med passande kompetens för uppdraget.

Om du inte tycker värdighetsgarantierna uppfylls

Om du tycker att vi inte uppfyller värdighetsgarantierna, så vill vi att du berättar det för oss på Södertälje kommun, eller pratar direkt med din personal.