Dagverksamhet för äldre

Du som bor hemma och har behov av sällskap och stöd i din vardag kan ansöka om en plats på någon av kommunens dagverksamheter för äldre. Här kan du träffa andra och delta i olika aktiviteter.

Vi erbjuder ett stort och varierat utbud aktiviteter på våra dagverksamheter. Vårt fokus ligger på samvaro och sociala aktiviteter.

Exempel på aktiviteter:

  • sittgymnastik
  • sällskapsspel
  • promenader
  • musik eller högläsning.

När du besöker oss anpassar vi innehållet under dagen utifrån din dagsform, men som grund finns alltid en struktur och fasta teman under året.

Mat och fika

Vi serverar mellanmål, lunch samt fika på dagverksamheten.

Vi som arbetar på dagverksamheter

Vi som arbetar inom dagverksamhet har kunskap om olika sjukdomar, demenssjukdomar, kognitiv svikt och funktionsnedsättningar. Vi anpassar aktiviteterna efter dina behov. Vi har också kunskap om olika språk, bland annat finska och arabiska.

Vi planerar utifrån dina behov

Om du får ett biståndsbeslut om dagverksamhet bjuder vi in dig till ett första besök hos oss. På besöket får du information om verksamheten. Du får en kontaktperson på dagverksamheten som hjälper dig att få rätt stöd och hjälp hos oss. Har du frågor och önskemål kan du prata med din kontaktperson.

Så här ansöker du om stöd

1. Ansök expand_less expand_more

Du kan ansöka via e-tjänst, blankett eller få hjälp av en biståndshandläggare. När du ansöker ska du beskriva varför du behöver stöd och vilken insats du söker.

Ansök via e-tjänst

E-tjänst: Ansökan enligt socialtjänstlagen äldreomsorg och funktionsnedsättning

För att ansöka via e-tjänst behöver du logg in med mobilt BankID eller Freja eID.

Ansök via blankett

Ansökan enligt socialtjänstlagen äldreomsorg och funktionsnedsättning
Kontaktcenter kan skicka en ansökningsblankett till dig via post och det finns även möjlighet att hämta blanketten i receptionen i Stadshuset.

Ansök via biståndshandläggare

Om du behöver hjälp att fylla i ansökan kontaktar du biståndshandläggarna via kontaktcenter. 

2. Utredning av ansökan expand_less expand_more

När du har lämnat in din ansökan gör en biståndshandläggare en utredning. Biståndshandläggaren har samtal med dig för att få veta mer om dina behov och din situation. Ofta gör biståndshandläggaren ett hembesök. Ibland kan du behöva lämna in läkarintyg som underlag till utredningen.

Det kan ta från några dagar till flera veckar innan beslutet är klart. Det beror på vad du har ansökt om och vilka uppgifter vi behöver få in under utredningen.

3. Beslut expand_less expand_more

När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut. Ansökte du via brev skickar vi beslutet med posten. Ansökte du i e‑tjänsten får du beslutet där.

I beslutet får du information om din ansökan har blivit beviljad eller fått avslag. Beslutet grundas på dina behov och prövas mot socialtjänstlagen (SoL) eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

    1. Om din ansökan blir beviljad får du information om hur din insats ska komma igång.
    2. Om du får avslag på din ansökan har du rätt att överklaga. I beslutet framgår det hur du ska göra för att överklaga. Du måste överklaga inom tre veckor efter att du fått beslutet. Här kan du läsa en allmän instruktion om hur du överklagar.
4. Om ditt behov av äldreomsorg ändras expand_less expand_more

Om ditt behov av stöd och hjälp har förändrats kontaktar du Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning via kontaktcenter.