Inköp för äldre

Behöver du hjälp med att köpa mat och dagligvaror? Hemtjänsten kan hjälpa dig att beställa dina varor online och sedan levereras varorna hem till dig.

Hemtjänsten har med sig den utrustning som behövs för att beställa. Du kan välja varor, ta del av rabatter och se andra erbjudanden.

Innan beställningen skickas i väg ser du slutsumman för dina inköp. Du betalar endast för de varor du beställer.

Att handla varor online innebär en säkrare hantering av din ekonomi eftersom du inte behöver lämna ifrån dig pengar, betalkort eller koder. För att få hjälp av hemtjänsten med inköp online kontaktar du din biståndshandläggare.  

Så här ansöker du om stöd

1. Ansök expand_less expand_more

Du kan ansöka via e-tjänst, blankett eller få hjälp av en biståndshandläggare. När du ansöker ska du beskriva varför du behöver stöd och vilken insats du söker.

Ansök via e-tjänst

E-tjänst: Ansökan enligt socialtjänstlagen äldreomsorg och funktionsnedsättning

För att ansöka via e-tjänst behöver du logg in med mobilt BankID eller Freja eID.

Ansök via blankett

Ansökan enligt socialtjänstlagen äldreomsorg och funktionsnedsättning
Kontaktcenter kan skicka en ansökningsblankett till dig via post och det finns även möjlighet att hämta blanketten i receptionen i Stadshuset.

Ansök via biståndshandläggare

Om du behöver hjälp att fylla i ansökan kontaktar du biståndshandläggarna via kontaktcenter. 

2. Utredning av ansökan expand_less expand_more

När du har lämnat in din ansökan gör en biståndshandläggare en utredning. Biståndshandläggaren har samtal med dig för att få veta mer om dina behov och din situation. Ofta gör biståndshandläggaren ett hembesök. Ibland kan du behöva lämna in läkarintyg som underlag till utredningen.

Det kan ta från några dagar till flera veckar innan beslutet är klart. Det beror på vad du har ansökt om och vilka uppgifter vi behöver få in under utredningen.

3. Beslut expand_less expand_more

När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut. Ansökte du via brev skickar vi beslutet med posten. Ansökte du i e‑tjänsten får du beslutet där.

I beslutet får du information om din ansökan har blivit beviljad eller fått avslag. Beslutet grundas på dina behov och prövas mot socialtjänstlagen (SoL) eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

    1. Om din ansökan blir beviljad får du information om hur din insats ska komma igång.
    2. Om du får avslag på din ansökan har du rätt att överklaga. I beslutet framgår det hur du ska göra för att överklaga. Du måste överklaga inom tre veckor efter att du fått beslutet. Här kan du läsa en allmän instruktion om hur du överklagar.
4. Om ditt behov av äldreomsorg ändras expand_less expand_more

Om ditt behov av stöd och hjälp har förändrats kontaktar du Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning via kontaktcenter.

Frågor och svar

Vilken affär kan jag handla från? expand_less expand_more

Du kan beställa varor från Mathem, som är den leverantör som kommunen har avtal med. 
Hemtjänsten kan hjälpa dig att beställa matvaror online från en annan affär men då får du själv betala för leveransen.

Kan jag inte längre handla i min närmaste butik med hjälp av personalen? expand_less expand_more

Nej, inköp online ersätter inköp i fysiska butiker.

Kan jag handla från en annan affär/leverantör? expand_less expand_more

Hemtjänsten kan hjälpa dig att beställa matvaror online från en annan affär men då får du själv betala för leveransen.

Hur får jag mina varor levererade? expand_less expand_more

Varorna levereras hem till dig på en överenskommen leveransdag.
Det är viktigt att du är hemma vid leveransen. Du som inte kan öppna dörren själv kommer att få hjälp av hemtjänsten.

Dina matvaror levereras antingen tisdag, onsdag eller torsdag beroende på var i kommunen du bor. Din kontaktperson informerar dig om vilken dag som gäller för dig.

Behöver du hjälp med att plocka in varor i kyl, frys eller skafferi får du det av hemtjänsten. Om du har beställt kyl-eller frysvaror kan chauffören hjälpa dig att lägga dem i kyl och frys. Hjälpen måste beställas i förväg.

Är du inte hemma vid leveransen kontaktar Mathem din hemtjänst.

Vad betalar jag för och när kommer fakturan? expand_less expand_more

Du betalar enbart för de varor som du beställt.  Den tid som hemtjänstpersonalen hjälper dig att beställa varor online ingår i ditt biståndsbeslut. Kostnaden för leverans av varor och eventuellt inplockning i kyl och frys som utförs av Mathem betalas av kommunen.

Du får en faktura i slutet av månaden.

Mathem har inte seniorrabatt. Alla kunder på Mathem får 1 procent rabatt på alla inköpta varor som en bonuscheck. Rabatten gäller inte inköp på Kronans apotek och Clas Ohlsson.

Är varorna hos leverantören dyrare än i vanlig butik? expand_less expand_more

Priserna kan jämföras med vanliga butiker. Vissa varor kan vara dyrare, andra billigare. Du kan ta del av rabatter och erbjudanden.

Kan jag känna mig trygg med inköp online? expand_less expand_more

Transportbilen är märkt Mathem och chauffören bär Mathems kläder. Chauffören kan även visa sin legitimation.

Vad gör jag om jag fått fel vara eller har frågor? expand_less expand_more

Du kan reklamera felaktiga varor genom att ringa Mathems kundtjänst på telefonnummer: 020-15 10 10 klockan 07.00-23.00 på vardagar. Hemtjänstpersonalen kan hjälpa dig att ringa eller kontakta mathem kundtjänst via e-post.

Varför infördes inköp online? expand_less expand_more

Andelen äldre i kommunen ökar samtidigt som den arbetsföra befolkningen minskar. Det betyder att kommunen måste använda den tid och personal vi har på ett klokt sätt. Undersköterskor och vårdbiträden finns till för att ge vård och omsorg till. Arbetet är till sin natur tungt och om hemtjänsten slipper bära hem tunga matkassar har vi gjort en stor insats för deras arbetsmiljö. Personalen kan umgås med dig när ni beställer varorna tillsammans istället för att lägga tid på att åka till butiken, handla och bära kassar.

Genom att beställa varor online blir det en säkrare hantering av din ekonomi eftersom du inte behöver lämna ifrån dig pengar, kort eller koder.