Oro för äldre över 65 år

Om du är orolig för hur en äldre person över 65 år mår kan göra en orosanmälan. Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning tar emot och utreder anmälan.

Oron kan exempelvis handla om att en person inte får i sig tillräckligt med mat eller på annat sätt utsätter sig för risker i vardagen. Personen kan börja bli glömsk eller nedstämd, men klarar inte själv av att be om hjälp. 

Du kan vara anonym när du anmäler oro för en person, men det är alltid bäst om du berättar vem du är. Då kan vi kontakta dig och få mer information.

Det här händer när du gjort en anmälan 

När en orosanmälan kommer in kontaktar en biståndshandläggare personen som anmälan handlar om, via telefon eller personligt besök. För att kunna inleda en utredning måste personen uttrycka att den vill ta emot stöd.

Du som privatperson har ingen möljighet att få återkoppling eller annan information kring som händer efter att anmälan kommit in.

Om du känner dig osäker på om du ska anmäla

Känner du dig osäker på om du ska göra en anmälan eller hur du ska gå tillväga kan du kontakta kommunens biståndshandläggare. Så länge du inte nämner personens namn gör du ingen anmälan men i det ögonblick du talar om vem det gäller är vi skyldiga att ta det som en anmälan.

Du kan anmäla på flera sätt

Telefon

Vill du ringa in en anmälan gör du det via Södertälje kommuns kontaktcenter, 08-523 010 00, och ber att få prata med en biståndshandläggare på myndigheten för äldre.

E-tjänst

Anmälan oro för äldre, e-tjänst hos Södertälje kommun.

Brev

Vill du göra en anmälan via brev är adressen:

Södertälje kommun
Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning
151 89 Södertälje

E-post

Du kan också göra en anmälan via e-post, men tänk på att du då inte är anonym. Du mejlar din anmälan till kontaktcenter@sodertalje.se.